היום 6 ימים לעומר

דובר צה"ל

תמונה עדכנית של מוחמד דף, והסבר של דובר צה”ל על התמשכות הלחימה • צפו

דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי בסקירה על הישגי המלחמה עד כה, מסביר למה לקח שלושה חודשים להשיג שליטה בצפון הרצועה, מהם הלקחים שנלמדו וכיצד צה”ל מיישם אותם בלחימה במרכז הרצועה ובדרומה. את ההסבר מלוות מצגות • צפו
  • הרי אתה מקדש קורס להכשרת רבנים עורכי חופה וקידושין

    תוכן מקודם

  • המשחק שיטריף את המשפחה שלכם על מנהגי הפסח המשפחתיים

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

הדמייה של תשתית המערכת התת קרקעית של חמאס מתחת לאתרים אזרחיים רגישים וביניהם בית החולים האינדונזי

play-rounded-fill
קרדיט: דובר צה”ל

דובר צה”ל, תא”ל דניאל הגרי קיים הערב מסיבת עיתונאים והצהרה לתקשורת בה עסק בהסבר על מורכבות ויעדי הלחימה בעזה: “הערב אני רוצה להסביר את הלחימה בעזה, את האתגרים במלחמה ואת משך הזמן שלה. אחת ממטרות המלחמה היא לפרק את חמאס”.

“המשמעות היא לפרק את היכולות הצבאיות שבנה לאורך שנים, ובאמצעותם הוציא לפוֹעל את הטבח הנוראי בשבעה באוקטובר. כדי להבין את הפעולה הצבאית בעזה, צריך להבין את האויב חמאס, ואיך הוא פועל. חמאס בנוי במסגרות של גדודים”.

“גדודי חמאס משתמשים במערכת תת-קרקעית מסועפת שיש בה: תשתיות לייצור אמצעי לחימה, חדרי מלחמה, תאי פיקוד ושליטה, ויכולת לשיגור רקטות – מעל הקרקע ומתחתיה. המחבלים נעים בין מרחבים שונים ברצועה באמצעות התשתית והיא מאפשרת להם לעשות זאת בצורה חשאית. מרכזי הכובד של האויב נמצאים מתחת או בסמוך, לַאתרים אזרחיים רגישים, כמו בית חולים ובית ספר והחמאס משתמש בהם כמגן אנושי”.

“מחבלי חמאס נעים בשטח, ללא נשקים, לבושים בבִגדים אזרחים, מטמינים לכוֹחוֹתינו מטענים ברחובות ובכניסות לפירי מנהרות”.

play-rounded-fill
קרדיט: דובר צה”ל

“איך נראית הלחימה בשטח? זו רצועת עזה – היא מתפרסת על שלוש מאות שישים וחמישה קילומטר רבוע והאוכלוסייה שלה נעמדת ביותר משני מיליון איש. זה צפון רצועת עזה, מכאן התחלנו את הפעילות הקרקעית ונלחמנו בה בחודשים האחרונים”.

“בצפון הרצועה היו לַחמאס שתי חטיבות צבאיות ובהן שנים עשר גדודים – שבכולם יחד כארבעה עשר אלף מחבלים. ממרחב ג’באליה למשל, יצאו בשבעָה באוקטובר מאות מחבלים לטבח הרצחני ביישובים שדרות, ניר עם, ארז, כפר עזה ונתיב העשרה. הם טבחו באזרחים וחטפו אחרים לג’אבליה”.

play-rounded-fill
קרדיט: דובר צה”ל

“ג’אבליה הוא אזור צפוף ומאוכלס. יש בו כעשרים וחמישה  אלף מבנים. אחד מכל עשרה מבנים הוא רב קומות. לפני כניסה ללחימה במרחב כה צפוף, אנחנו מְפַנים את האוכלוסייה. הפינוי נועד למנוע פגיעה ולהגן על האוכלוסייה ולאפשר את הפעולה הצבאית, שכן הוא שולל מחמאס את ההגנה בחסות האוכלוסייה ומאפשר לנו להבחין בין האוכלוסייה למחבלי חמאס ולפגוע בהם”.

play-rounded-fill
קרדיט: דובר צה”ל

לטענת דובר צה”ל פינוי אזרחים: “מגן על כוחותינו ומגן על האוכלוסייה שלא מעורבת בטרור. לאחר פינוי של מרבית התושבים, לפני הכניסה של הכוחות הקרקעיים, חיל האוויר תקף איומים על כוחותינו, תשתיות תת קרקעיות, מארבי חוליות מחבלים, עמדות תצפית ובתים ממולכדים”.

“רק בג’אבליה תקפנו כשש מאות ושבעים מטרות מהאוויר לפני הכניסה הקרקעית. באופן מדויק מבוסס מודיעין ועל פי הדין הבינלאומי. אלה אפשרו תנאי כניסה מיטביים לכוֹחותינו”.

“פירוק חמאס מורכב מחמישה יעדים: הראשון – לחסל את מפקדי החמאס באשר הם, ובכך לפגוע במערך הפיקוד והשליטה שלו. בתקיפות הללו חיסלנו במרחב את מפקד גדוד ג’אבליה, סגן מפקד חטיבה, ואחד עשר מפקדי פלוגות – שהם הדרג שמוביל את המחבלים בשדה הקרב. בכיר המחבלים שהרגנו במרחב הוא אחמד רנ’דור, מפקד החטיבה הצפונית, שחוסל בבונקר שלו עם מפקדים נוספים , 40 מטר מתחת לאדמה. הרג המפקדים הקשה על המחבלים להילחם באופן מאורגן, והוביל לכניעה של רבים מהם”.

“היעד השני – הוא לחימה בשטח מול המחבלים. כוחותינו כיתורו וטיהרו את מרחב ג’בליה. זה אומר שכוחות משולבים של שריון, (200 טנקים) הנדסה, חיל רגלים, וכוחות מיוחדים, הקיפו את המרחב מכמה כיוונים במקביל. כל זאת בליווי מעטפת מודיעינית ובסיוע אווירי של עשרות כלי טיס אשר תוקפים כל איום בזמן קצר. כוחות היבשה הכווינו את מטוסי הקרב שתקפו כשלוש מאות מטרות. שיתוף הפעולה בין חיל האוויר וכוחות היבשה הוא חסר תקדים. לא נראה כמותו באף מלחמה עד היום”.

“גם ברגעים אלה ממשיכים מטוסי חיל האוויר ללוות את הכוחות בשטח ולתקוף כל מטרה שהכוחות דורשים. לוחמי צה”ל בקרקע נלחמים בגבורה והורגים חוליות מחבלים שיורות מתוך בתים, מיפְּתחים של פירי מנהרות ומתוך הסמטאות. הכוחות נלחמים בקרבות פנים אל פנים עם מחבלים. על פי דיווחי הכוחות רק בג’בליה חיסלנו קרוב לאלף מחבלים”.

“הלחימה בטרור מורכבת, והיא גובה מחירים, נפגעים ולצערי יש גם הרוגים לכוחותינו. הודענו היום על נפילתו של סגן אלוף רועי יוחאי יוסף מרדכי זכרונו לברכה, שנהרג במהלך התקלות עם מחבלים בצפון הרצועה. רועי היה מפקד ולוחם מצטיין, טרם נפילתו סוכם  כי יתמנה להיות מפקד גדוד 50 של חטיבת הנח”ל.  אנחנו מחבקים את משפחתו ואת כל המשפחות השכולות ונמשיך ללוותן. אנחנו לומדים מכל אירוע ומשתפרים כדי לצמצם את מספר הנפגעים”.

“בכל אירוע בו יש פצועים בשטח, כוחותינו מעניקים טיפול רפואי, ומחלצים תחת אש ותוך סיכון חיים, באמצעות צוותי רפואה ויחידת החילוץ 669 במסוקי חיל האוויר (חילצנו מאות פצועים שבזכות כך חייהם ניצלו.)”.

“היעד השלישי – הוא לאסוף מודיעין בשטח. איתרנו מחשבים, מפות, מכשירי קשר, וכשבעים מיליון קבצים מודיעיניים. חקרנו פעילי טרור רבים יחד עם שירות הביטחון הכללי שצמוד לכוחות. בג’אבליה נכנעו מחבלים רבים ותיחקרנו אותם. כתוצאה מכך הבאנו מודיעין על בכירי חמאס, בניהם גם תיעוד של מוחמד דף וגם מידע על בכירי חמאס שנמצאים מחוץ לעזה. כל אלה נותנים לנו מודיעין חשוב להמשך המלחמה”.

“היעד הרביעי הוא לאתר ולהשמיד רקטות ואמצעי לחימה, ואת האתרים בהם הם מיוצרים. איתרנו והשמדנו כארבעים אלף אמצעי לחימה בכל רצועת עזה, שאת חלקם מצאנו בתוך בתי ספר,  בית חולים, מסגדים, ומתחת למיטות של ילדים”.

“היעד החמישי לפירוק חמאס, הוא להשמיד את התשתית התת-קרקעית. רק בג’אבליה מצאנו שמונה קילומטרים של תוואי תת-קרקעי ויותר מארבעים פירים. בתוך התוואי איתרנו את המפקדה הצפונית של חמאס. סמוך לשם, חילצנו את גופותיהם של חמישה חטופים והבאנו אותם לקבורה בישראל. כדי להילחם בתשתיות התת קרקעיות, הכנסנו אמצעים טכנולוגיים מסווגים. לאחר מכן, נכנסו כוחות מיוחדים שאומנו לַמשימה ולבסוף השמדנו אותה”.

הגרי התייחס גם לפעילות של צה”ל בתוך בתי חולים ברצועה, דבר חסר תקדים: “פעלנו גם בבסיסים שחמאס מיקם בבתי החולים. אלו בסיסים שחמאס חשב שנימנע מלפעול בהם, אבל הוא טעה. בשני בתי החולים במרחב: כמאל עדואן ובית החולים האינדונזי מוקמו תשתיות תת-קרקעיות, אמצעי לחימה וציוד צבאי. בשניהם ביצענו מבצעים מיוחדים  לפירוק תשתיות הטרור, ולא פגענו; לא  ברופאים ולא בצוותי רפואה ולא בחולים”.

על רקע האירוע הקשה בו נורו בשוגג שלושה חטופים אמר דובר צה”ל: “הכוחות נערכו עם מודיעין מקדים, למקומות שבהם יש חשד להימצאותם של חטופים, ואותם לא תקפנו. למדנו לקחים רבים מהאירוע שבו נהרגו  שלושה חטופים, וַאַנחנו מתדרכים את הכוחות למפגש מסוג זה. השבת החטופים היא מטרה מרכזית במלחמה ומשימה לאומית עליונה”.

“בסופה של לחימה עיקשת ונחושה, פירקנו את המסגרת הצבאית של החמאס בג’באליה. החמאס לא מתפקד באזור הזה באופן מאורגן, ושללנו את יכולות הטרור המרכזיות במרחב”.

את דבריו אלו סייג הגרי באומרו: “חשוב להבין – עדיין יש בג’באליה מחבלים שפועלים ללא מסגרת וּללא מפקדים, ונתקלנו גם בירי רקטי ספורדי ממרחב זה, ותקפנו אותו. אנחנו נמשיך להעמיק את ההישג באזורים אלה – זה דורש זמן. אין קיצורי דרך בלחימה בטרור”.

“עכשיו, תחשבו על מה שעשינו בג’אבליה, תכפילו בשמונה מרחבים שמכסים את כל צפון הרצועה, כאשר בכל אחד מהם, השטח שונה והאתגרים שונים. ומכאן, משך הזמן שנדרש למשימה, שלושה חודשים. אנחנו השלמנו את פירוק המסגרות של חמאס בְּצְפון הרצועה, ונמשיך להעמיק את ההישג, ולחזק את המכשול ומרכיבי ההגנה בגבול”.

דובר צה”ל עבר להסביר את הלחימה במרכז הרצועה ובדרומה ואמר: “כעת אַנחנו מתמקדים בפירוק חמאס במרכז הרצועה ובדרום הרצועה. נעשה זאת בשיטה אחרת, באופן יסודי ועל בסיס הלקחים שהפקנו מהלחימה עד כה. מרחב מחנות המרכז צפוף ורווי מחבלים ובחאן יונס מתחת לקרקע ישנה עיר תחתית של מנהרות מסועפות”.

“את הלקחים שלמדנו אנחנו מיישמים וממשיכים לפתח דרכים יצירתיות ותחבולניות יותר להילחם במרחב – להרוג מחבלים, להשמיד תשתיות טרור, ואמצעי לחימה מעל הקרקע ומתחתיה.זה ייקח זמן. הלחימה תימשך במהלך שנת 2024. אנחנו פועלים לפי תכנית להשגת מטרות המלחמה: לפרק את חמאס, להמשיך בכל מאמץ: מודיעיני, מבצעי ולחץ צבאי כדי להשיב את החטופים. ולבנות מרחבי הגנה כדי להחזיר את התושבים הביתה בביטחון”.

הגרי עבר לעסוק בחזית הצפונית ובעימות עם חיזבאללה: “חיזבאללה בתפקידו כמגנו של חמאס ירה היום לעבר בסיסים של צה”ל בצפון. לא היו נפגעים. כוחותינו חיסלו את החוליות שביצעו את הירי ותקפנו שורת מטרות חיזבאללה בהן מתחמים צבאיים של הארגון. אנחנו ממשיכים להיות ערוכים במוכנות גבוהה מאוד בצפון – בהגנה ובהתקפה”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

מה ליפא לא מצא בשום פינה בבדיקת חמץ?
ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך; בהתיישבות זועמים
כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה • צפו
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
אילון מאסק שיתף סרטון שהזהיר מטרוריסטים שייצאו מאירופה - וחולל סערה
סמוטריץ' מאיים על נתניהו: "לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום"
בעת רצון מיוחד של קריעת ים סוף: לקרוע את הים- ולעבור!
הרב שמואל אליהו: זאת התפילה שיש לומר בעת חסימת הסיוע לעזה
אחרי שנפצע בתאונה: דרישה לפתיחה בחקירה פלילית נגד בן גביר
שטר השידוכים': גזירת בית הדין שפועל ישועות ומסיר את כל העיכובים בדרך להקמת בית נאמן
"עסקה שלא כוללת את כל החטופים תסכן את חייהם של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"
קן הטרור של ה'עבסנים': איך הסתיים שבוע מארבים אחד בחיסול 54 מחבלים?

הכתבות המעניינות ביותר

עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים
'ליל הסדר התימני' נערך לראשונה בבית שמש • סיקור ותיעוד
המונים בהילולת בבא מאיר זיע"א במחיצת בנו האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא
טען עוד כתבות >

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture