החגיגות בכיכר האדומה במוסקבה נפתחו הבוקר במצעד צבאי בהשתתפות נשיא רוסיה פוטין, קציני הצבא הרוסי, ראשי מדינות וותיקי מלחמת העולם השנייה. רוסיה מציינת הבוקר 80 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית בסיום מלחמת העולם השנייה.
המצעד הצבאי וחלק מנאומו של נשיא רוסיה פוטין בכיכר האדומה במוסקבה
את האירוע פתח נאומו של נשיא רוסיה פוטין שהתייחס בין השאר למלחמה באוקראינה וטען כי "כל המדינה תומכת בלוחמים המשתתפים במבצע הצבאי המיוחד באוקראינה".
"אזרחי רוסיה היקרים! ותיקים יקרים! אורחים יקרים! חברים חיילים ומלחים, סמלים וקצינים זוטרים, צ'יפים וקציני צו! קצינים, גנרלים ואדמירלים חברים! אני מברך אתכם לציון 80 שנה לניצחון במלחמה הפטריוטית הגדולה"! פתח פוטין את נאומו.
"כיום, כולנו מאוחדים ברגשות של שמחה וצער, גאווה והכרת תודה, והערצה לדור שריסק את הנאציזם, ובמחיר של מיליוני חיים, זכה בחירות ושלום לכל האנושות. אנו משמרים בנאמנות את זכרם של אירועים היסטוריים ומנצחים אלה. וכיורשים של המנצחים, אנו חוגגים את חג ה-9 במאי כחג שלנו, כחג החשוב ביותר למדינה, לכל האומה, לכל משפחה, לכל אחד מאיתנו".
חלק ממנהיגי המדינות מגיעים לקרמלין לקראת מצעד הניצחון
"אבותינו, סבינו וסבינו-רבתא הצילו את המולדת. והם הורישו לנו כדי להגן על מולדתנו, להיות מאוחדים, להגן איתן על האינטרסים הלאומיים שלנו, על ההיסטוריה בת אלף השנים שלנו, על תרבותנו ועל ערכינו המסורתיים. כל מה שיקר לנו, כל מה שקדוש לנו. אנו זוכרים את לקחי מלחמת העולם השנייה ולעולם לא נסכים עם עיוות אירועיה, עם ניסיונות להצדיק את התליינים ולהשמיץ את המנצחים האמיתיים".
"חובתנו היא להגן על כבודם של חיילי ומפקדי הצבא האדום, הישגם הגדול של נציגים בני לאומים שונים, אשר יישארו לנצח בהיסטוריה העולמית כחיילים רוסים. רוסיה הייתה ותהיה מחסום בלתי ניתן להריסה לנאציזם, לרוסופוביה ולאנטישמיות, ותילחם בזוועות שביצעו תומכי הרעיונות התוקפניים וההרסניים הללו".
פוטין אמר בנאומו כי "האמת והצדק לצידנו. כל המדינה, החברה והעם תומכים במשתתפי המבצע הצבאי המיוחד. אנו גאים באומץ לבם ובנחישותם, בעוצמת הרוח שתמיד הביאה לנו רק ניצחון".
פוטין התייחס בדבריו למחיר הכבד שספגה ברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה בה נהרגו מיליונים בקרב הצבא האדום והעם בברית המועצות ואמר: "חברים יקרים! ברית המועצות ספגה את עיקר הפגיעה בהתקפות האכזריות והחסרות רחמים ביותר של האויב. מיליוני אנשים שהכירו רק עבודה שלווה, אחזו בנשק ולחמו עד מוות בכל מקום, הם קבעו את תוצאת מלחמת העולם השנייה כולה בניצחונות ללא תנאי בקרבות הגדולים ביותר ליד מוסקבה וסטלינגרד, על בליטה קורסק והדנייפר".
"אומץ ליבם של מגיני בלארוס, שהיו הראשונים לפגוש את האויב; עמידתם האיתנה של המשתתפים בהגנה על מבצר ברסט ומוגילב, אודסה וסבסטופול, מורמנסק, טולה, סמולנסק; גבורתם של תושבי לנינגרד הנצורה, אומץ ליבם של כל שנלחמו בחזית, ביחידות פרטיזנים ובמחתרת, אומץ ליבם של אלו שפינו את מפעלי המדינה תחת אש האויב, שעבדו בעורף מבלי לחוס על עצמם, עד קצה גבול היכולת שלהם".
"תוכניות הנאצים להשתלט על ברית המועצות התנפצו על ידי אחדותה האמיתית של המדינה. גבורתם של העם הייתה עצומה; כל הרפובליקות נשאו את הנטל המשותף והכבד של המלחמה. תרומתם של תושבי מרכז אסיה וטרנס-קווקז הייתה עצומה. מכאן, רכבות עם כל מה שהחזית הייתה צריכה המשיכו לנוע ללא הפרעה. כאן מוקמו בתי חולים ומאות אלפי מפונים מצאו את ביתם השני. הם חלקו איתם מחסה, לחם וחום".
"אנו מכבדים כל ותיק מלחמת העולם הראשונה, אנו מרכינים את ראשנו בפני זכרם של כל מי שמסרו את חייהם למען הניצחון. לזכרם של בנים, בנות, אבות, אמהות, סבים, סבים-רבים, בעלים, נשים, אחים, אחיות, קרובי משפחה, חברים. אנו מרכינים ראשינו בפני חברינו לנשק אשר מתו מוות הרואי בקרב צודק למען רוסיה".
הטקס עצר לדקת דומיה ולאחריה המשיך פוטין בנאומו: "חברים יקרים! כמעט 80 אחוז מאוכלוסיית כדור הארץ נמשכה למסלול הלוהט של מלחמת העולם השנייה. התבוסה המוחלטת של גרמניה הנאצית, יפן המיליטריסטית וגרורותיהן באזורים שונים בעולם הושגה הודות למאמצים משותפים של מדינות האומות המאוחדות".
"תמיד נזכור שפתיחתה של חזית שנייה באירופה – לאחר הקרבות המכריעים בשטח ברית המועצות – קירבה את הניצחון. אנו מעריכים מאוד את תרומתם למאבקנו המשותף של חיילי צבאות בעלות הברית, משתתפי ההתנגדות והעם הסיני האמיץ. כל מי שנלחם למען עתיד של שלום".
"חברים יקרים! נמשיך להעריץ את הוותיקים, את אהבתם הכנה למולדתם, את נחישותם להגן על ביתם, את ערכי ההומניזם והצדק. הבה ניתן למסורות אלה, למורשת הגדולה הזו, את הדבר החשוב ביותר בליבנו ונעביר אותו לדורות הבאים. תמיד נסמוך על אחדותנו בעניינים צבאיים ושלווים, בהשגת מטרות אסטרטגיות, בפתרון בעיות בשם רוסיה, גדולתה ושגשוגה. תהילה לעם המנצח! חגים שמחים! יום ניצחון גדול שמח!"





















הבל הבלים כמה פראיארים