היום 'צום גדליה' בו נרצח גדליה בן אחיקם, שהיה מנהיגה של שארית הפליטה לאחר חורבן בית ראשון. הצום והאבל אינם רק על רציחת הצדיק, אלא בעיקר על כך שמעשה זה השלים את החורבן, והביא להגליית שארית הפליטה שנותרה ביהודה.
לפי כמה דעות נרצח גדליה בראש השנה, והצום נדחה מחמת החג.
ישנם המפרשים כי אחת מסיבות הצום היא ללמדנו, כי גם בימים הגדולים ביותר כראש השנה, עלול אדם להגיע לשפל מוסרי מאין כמותו, ולרצוח מנהיג בישראל.
אך גם להיפך. בפיוט "הורית דרך תשובה" אותו אומרים היום בסליחות, מוזכרים רשימת אנשים ששבו בתשובה. מן אדם הראשון ועד אנשי נינוה. מכך שחטאם התכפר, לומדים אנו שאכן התשובה מועילה, וכל אחד יכול לשוב בתשובה ולהתחיל דרך חדשה.




















