היום 2 ימים לעומר

יאיר לפיד, נפתלי בנט ומנסור עבאס חותמים על הסכם קואליציוני. צילום: דוברות רע"מ

“קובעת את זהות ראש הממשלה הבא”: איך חברי מועצת השורא מנהלים את המדינה?

מועצת השורא, הגוף העליון של התנועה האסלאמית הדרומית, שתכריע אם רע”מ תישאר בקואליציה – 32 חברים הקובעים את מדיניות המפלגה על פי עקרונות השורא • עבאס מוביל את הקו הפרו-קואליציוני, נגדו ניצבו המופתי שפרש מהמועצה
  • האם גם הפרות ברפת אוכלות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • כבר 500 שנה שלא מובילים חיטה וקטניות יחד למה עדיין אסור?

    תוכן מקודם

  • "הם חרדים שנראים בדיוק כמוך ויש להם השפעה מכרעת על הביטחון של כולנו, מי הם?

    תוכן מקודם

  • אוכלים קרטון בפסח? כנראה שלא, למה הקרטון צריך להיות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • "מדוע יש אנשים שמשקיעים בשעונים ועטי יוקרה ?

    תוכן מקודם

  • הרי אתה מקדש קורס להכשרת רבנים עורכי חופה וקידושין

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

“מועצת השורא” – צמד המילים שנשמע עשרות פעמים בימים האחרונים, צמד המילים שיקבע את עתידה הפוליטי של ממשלת ישראל. “ברוכים הבאים לחיים החדשים שלכם בהם אתם קמים בבוקר ומתעדכנים במה החליטה מועצת השורא של התנועה האיסלאמית בנוגע לזהות ראש הממשלה הבא של ישראל”, הטיבה לתאר שמרית מאיר, פעם פרשנית מוערכת לענייני ערבים שהזהירה מהקמת ממשלת שתלויה ברע”מ, כיום היועצת המדיניות של ראש הממשלה נפתלי בנט, שעל הדרך ובניגוד לכללי המנהל התקין עושה הכל בניסיון לתחזק פוליטית את הבוס שלה ולהציל את ממשלתו הקורסת.

מועצת השורא היא מוסד מסורתי באסלאם שפעל בח’ליפות ותפקידו לייעץ להנהגה הפוליטית על פי עקרונות השורא. כיום קיימים בעולם המוסלמי גופים רבים העושים שימוש בשם זה. למשל, מועצת השורא האסלאמית של איראן, מועצת השורא של חזבאללה, מועצת השורא של המדינה האסלאמית, מועצת השורא של חמאס, מועצת השורא של לוחמי הג’יהאד בעיראק, מועצת השורא של לוחמי הג’יהאד בסביבות ירושלים, ועוד.

מועצת השורא בישראל היא המועצה הקובעת את מדיניות הרשימה הערבית המאוחדת (רע”מ), על פי עקרונות השורא. החלטות המועצה, מחייבות את חברי רע”מ. במועצה ישנם 32 חברים, בהם חברי כנסת לשעבר, ואנשי־דת של הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית. יו”ר המועצה הוא יו”ר תנועת רע”מ, השייח’ חמאד אבו דעאבס, סגניתו היא אימאן ח’טיב-יאסין.

הרכב המועצה מגוון לפי אזורי הארץ – הגליל, מהמשולש, הנגב והערים המעורבות. ההרכב משתנה מעת לעת, ולפעמים מעניקים זכות הצבעה בנושא מסוים לאנשים נוספים. את ההחלטות מקבלים באופן דמוקרטי ברוב קולות, והיא מתכנסת בכל פעם במקום אחר. המועצה מתכנסת לרוב אחת לחודש, אולם לאור האירועים הפוליטיים של התקופה האחרונה, מינון הפגישות עלה בהרבה. מיד אחרי הבחירות הוקמה מועצה מייעצת נוספת שתפקידה ייעוץ לסיעת הכנסת.

מעל למועצה עומדת האסיפה הכללית של התנועה, כ-500 איש, שהם אלה שבוחרים את מועצת השורא. חברי האסיפה הכללית בוחרים גם את הלשכה המדינית של התנועה, גוף המעצב את מדיניות התנועה וממליץ המלצות למועצת השורא.

“פרגמטיזם אסלאמי מודרני”

מפלגת רע”מ אינה מפלגה רגילה היא מפלגה המשויכת לתנועה שמעליה, בדיוק כמו מפלגות דתיות אחרות בכנסת. המפלגה משתייכת לפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, תנועה הקיימת במדינות רבות ובחלקן (מצרים, איחוד האמירוית, בחריין, ערב הסעודית, רוסיה ועוד) אף הוצאה מחוץ לחוק ואפילו הוכרזה כתנועת טרור.

אחרי שהתבהרה התמונה העגומה של גורל תנועת האחים המוסלמים במדינות כמו מצרים, לוב, תוניסיה, מרוקו וסוריה, החל תהליך ההתחדשות שאפשר לקרוא לו “פרגמטיזם אסלאמי מודרני”. הובילו אותו צעירי התנועה, ובראשם עבאס, יחד עם כמה ותיקים.

עבאס עם בכירי רע”מ. צילום: פלאש 90

סמאח סלאימה מסבירה ב’שיחה מקומית’ כי הקו החדש דוחף לכיוון הישרדות של תנועה אסלאמית פוליטית בסביבות עוינוֹת. “לא להקים מדינת הלכה אסלאמית, אלא להשתלב בתוך מדינה קיימת”, אומר אבראהים חיג׳אזי, ראש הלשכה המדינית וחבר מועצת השורא.

אידיאולוגיית המועצה מבוססת על דוקטרינה אותה פיתח וביסס השייח’ יוסוף אל־קרדאווי הנחשב לאחד מגדולי הפוסקים המוסלמים כיום ומי שהקים את תנועת האחים המוסלמים, פִקְה אל-אַקַלִיַאת – “הלכות המיעוטים”, הדוקטרינה מתייחסת לצורת ההתנהלות הנכונה של מיעוטים ערביים במדינות לא ערביות תוך שמירה על חוקי והלכות השריעה.

אידיאולוגיית המועצה מבוססת על דוקטרינה אותה פיתח וביסס השייח’ יוסוף אל־קרדאווי הנחשב לאחד מגדולי הפוסקים המוסלמים כיום ומי שהקים את תנועת האחים המוסלמים, פִקְה אל-אַקַלִיַאת – “הלכות המיעוטים”, הדוקטרינה מתייחסת לצורת ההתנהלות הנכונה של מיעוטים ערביים במדינות לא ערביות תוך שמירה על חוקי והלכות השריעה.

“ממשלה של התנועה האיסלאמית”

פירוש המילה שורא בערבית הוא “התייעצות”, ובמועצה אומרים כי “ההתייעצות היא חופשית – אך ההחלטה מחייבת”. המועצה מקבלת את החלטותיה בהתאם לעמדת הרוב, אבל כשמדובר בהחלטות גורליות – כמו ההחלטה על כניסת רע”מ לקואליציה או הדיונים על הפרישה ממנה – נדרש רוב של שני שליש ויותר.

בראש המועצה עומד השייח ספואת פריג’, יו”ר התנועה האיסלאמית, המקורב מאוד ליו”ר רע”מ מנסור עבאס. הבחירות לאסיפה הכללית של המועצה נערכות מדי 4 שנים, ובמהלכן בוחרים חברי התנועה את היו”ר וחברי המועצה. חברי הכנסת של רע”מ, שמייצגת את הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, נמנים כחברי המועצה באופן אוטומטי.

השייח’ צפוות פריג׳, סגן יו”ר התנועה האסלאמית, החבר בתנועה מאז שהיה נער בשנות התשעים והצטרף למועצת השורא ב-2012, לא חושב שמשהו מהותי השתנה במועצת השורא בתקופה האחרונה. “היא היתה מאז ומעולם הגוף החזק בתנועה”, אומר פריג’ ל’שיחה מקומית’, “אך לפתחה התנקזו פתאום הרבה החלטות גורליות והיה צריך להפעיל אותה ולכנס אותה בתכיפות בחודשים האחרונים. התקשרות העברית עקבה וחגגה את השם ואת המותג”.

אבראהים סרסור. צילום: אוראל כהן / פלאש 90

מועצת השורא הייתה מאד מעורבת במשא ומתן, שהוביל לפירוק הרשימה המשותפת, ובהחלטה לרוץ לבד לכנסת, בפעם הראשונה ללא שותפים. “זה היה מבחן גדול של אמון הציבור בדרך שלנו”, אומר השייח’ פריג’. “אין לי ספק היום שהתנועה שלנו היא הגוף שמתנהל בצורה הכי דמוקרטית בזירה הפוליטית הערבית בישראל. יש לנו חוקה שצריך להתאים אותה ולשנות אותה כדי להתמודד עם השינויים והמצב הפוליטי בישראל, אך בגדול אני גאה שאין מפלגה ערבית היום שבוחרת ומקבלת החלטת בצורה דמוקרטית כמו בתנועה האסלאמית”.

“מועצת השורא היא הממשלה של התנועה האיסלאמית”, אמר השייח גאזי עיסא, מנכ”ל עמותת הסיוע של התנועה האיסלאמית וחבר במועצה, ל’ווינט’. “העניינים הפוליטיים מוצגים לכלל חברי המועצה. לדוגמה, בכינוס שבו הוחלט על הקפאת החברות בקואליציה, הוצגו לחברי המועצה כל התסריטים האפשריים – והם קיבלו את ההחלטה ברוב מוחץ. יש לחברי המועצה חופש פעולה, חברי הכנסת לא צריכים להתייעץ איתה בנוגע לכל דבר שהם עושים. רק החלטות שקשורות באג’נדה של התנועה האיסלאמית מחייבות התייעצות, שבסופה יהיו הח”כים כפופים להחלטה שמתקבלת”.

בסיס המחלוקת

עם נחזור רגע למצב הפוליטי הנוכחי, אז הרקע שלו הוא מחלוקת קשה בין שני זרמים שמרכיבים את התנועה האיסלאמית והמפלגה. מצד אחד – הזרם שבראשו עומד יו”ר רע”ם מנסור עבאס, שמתנגד לפירוק הקואליציה ולהקדמת הבחירות. מצד שני עומד הזרם שמתנגד לעבאס ולהישארות בקואליציה, שמאמין שממשלת בנט גרועה לערבים באותה מידה כמו הממשלה הקודמת של נתניהו.

מוחמד מג’אדלה מסביר ב’חדשות 12′ כי לצידו של עבאס עמדו בין השאר השיח’ ספואת פריג’ שנבחר לאחרונה לתפקיד יו”ר התנועה האיסלאמית; אברהים חג’אזי, מזכ”ל המפלגה וראש הלשכה הפוליטית בתנועה האיסלאמית, אחד מהאנשים שהובילו את הפיצול מהרשימה המשותפת וניהל את המו”מ להקמת הקואליציה מטעם רע”ם; השיח’ כאמל ריאן, חבר מועצת השורא ויד ימינו של מנסור במהלכים הפנימיים בתנועה האיסלאמית, וכן מי שמנהל את יחסי המפלגה בעולם הערבי ועם הפלסטינים ואף ליווה את עבאס בביקורו אצל מלך ירדן.

בזרם שמתנגד לעמדת עבאס, ניתן למצוא בין השאר את המופתי של התנועה האיסלאמית, השיח’ מוחמד סלאמה חסן, שאומנם התפטר לאחרונה ממועצת השורא אך הוא בעל השפעה גדולה על אנשיה מתוקף סמכותו הדתית. כמו כן, בזרם המתנגדים ניתן למצוא גם את שני ראשי המפלגה לשעבר: אבראהים סרסור ומסעוד גנאים. האחרון התנגד לפיצול של רע”ם מהרשימה המשותפת ולכניסה לקואליציה, ונחשב לאחד המתנגדים החריפים לקו של עבאס בתוך מועצת השורא.

עמדת הזרם של עבאס היא שיש לתת הזדמנות לצעד ההיסטורי של כניסת מפלגה ערבית לראשונה לקואליציה בישראל, לצד אמונה שממשלת בנט היא הרע במיעוטו בקונסטלציה הפוליטית הקיימת. על פי עמדת התומכים בזרם השני, עבאס נכשל בהשגת מטרות המפלגה שעבורן היא נכנסה לקואליציה, רע”ם נפגעה קשות מבחינת התמיכה בציבור הערבי ויש לשקם את המפלגה מחוץ לקואליציה.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

כתבות חדשות באתר

שטר השידוכים': גזירת בית הדין שפועל ישועות ומסיר את כל העיכובים בדרך להקמת בית נאמן
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אפליה על רקע דתי? אל"מ דביר חבר עוזב את תפקידו לאחר שלא קודם כמצופה
חיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור של חמאס; חטיבת הנח"ל במרכז הרצועה • צפו
לקראת שביעי של פסח: "זיווגים הגונים בזאת השנה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הקבינט יכונס היום: "אין כוונה להתעכב עם הפלישה לרפיח בהמתנה לעסקת חטופים"
"אנטישמיות דומה לשנות ה-30 בגרמניה": גינויים להתפרעויות של פרו פלסטינים
מיוחד לזמן מלחמה: סגולה עתיקה לשמירה מכל רע
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מטוסי קרב תקפו אמש מטרות טרור של חיזבאללה במרון א-ראס ובמרכבא • צפו
משפחות חטופים ופעילים חסמו הלילה את מעבר משאיות הסיוע לרצועת עזה
הריקבון שווה הרבה מאוד כסף
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

בהסכמה אמריקנית: בית הדין הבינ"ל שוקל הוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים
צה"ל מגיב לסרטון התעמולה של חמאס: "נמשיך לרדוף את חמאס בכל מקום בעזה"

הכתבות המעניינות ביותר

80 שנה לחיבור התפילה שקודם אכילת חמץ במחנה 'ברגן בלזן' | והיא שעמדה
המגמגם שהפך למרצה פופלרי: שיחת חג מרתקת עם הרב שבתי סלבטיצקי
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד
בעקבות הלחץ של ביידן: אופי התקיפות ברפיח יהיה שונה; צה"ל יפעל בהדרגתיות
95 מיליארד דולר: ארה"ב אישרה את חבילת הסיוע לאוקראינה, ישראל והפלסטינים
השרב נמשך: טמפרטורות גבוהות ויבש מהרגיל לעונה; התחזית המלאה • האזינו
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-25 at 02.30
80 שנה לחיבור התפילה שקודם אכילת חמץ במחנה 'ברגן בלזן' | והיא שעמדה
WhatsApp Image 2024-04-24 at 09.17
המגמגם שהפך למרצה פופלרי: שיחת חג מרתקת עם הרב שבתי סלבטיצקי
WhatsApp Image 2024-04-24 at 11.36
איך נערכים ביישוב שאוסר כניסת ערבים לתרחיש של מתקפת פתע | כתבת שטח
WhatsApp Image 2024-04-21 at 23.08
אחת ולתמיד: מדוע המוסלמים שונאים אותנו, והאם יש פתרון לסכסוך? | ראיון חג

חדש באתר

_מ_דביר_חבר
אפליה על רקע דתי? אל"מ דביר חבר עוזב את תפקידו לאחר שלא קודם כמצופה
59772956-33f8-485e-9768-d42aabd0216e
חיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור של חמאס; חטיבת הנח"ל במרכז הרצועה • צפו
.
הקבינט יכונס היום: "אין כוונה להתעכב עם הפלישה לרפיח בהמתנה לעסקת חטופים"
photo1713985066
"אנטישמיות דומה לשנות ה-30 בגרמניה": גינויים להתפרעויות של פרו פלסטינים

גלריות

 ברכת האילנות (9)
וְחָזֵי אִילָנֵי דְּקָא מְלַבְלְבִי • האדמו"ר מסטריקוב בברכת האילנות
 באניא ברכת האילנות (17)
לֵיהָנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם • האדמו"ר מנדבורנא באניא בברכת האילנות
 ירושלים ברכת האילנות (13)
אִילָנוֹת טוֹבוֹת • האדמו"ר מזוטשקא ירושלים בברכת האילנות
 בראנוביץ ברכת האילנות (6)
וְכָל עֲצֵי הַשָּׂדֶה • האדמו"ר מלעלוב בראנוביץ בברכת האילנות

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture