היום 6 ימים לעומר

קווי חשמל. צילום: יניב נדב

מחיר החשמל עולה, ויעלה שוב: בתגובת השרשרת כמעט הכל יכול לעלות • עושים סדר

בפעם השנייה השנה מחיר החשמל יעלה, הפעם בכמעט עשרה אחוז, והוא עשוי כבר בחודשים הקרובים לעלות בעוד 7%-8% • ההערכה היא כי מדובר בהוצאה ישירה של עוד כ-500 שקל בשנה למשפחה ממוצעת, אבל אחרי זה המים, הארנונה, ועוד יעלו
  • המשחק שיטריף את המשפחה שלכם על מנהגי הפסח המשפחתיים

    תוכן מקודם

  • כבר 500 שנה שלא מובילים חיטה וקטניות יחד למה עדיין אסור?

    תוכן מקודם

  • אוכלים קרטון בפסח? כנראה שלא, למה הקרטון צריך להיות כשר לפסח?

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • הכסף שיעשה לכם פירות

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

כל משפחה בישראל צפויה לשלם עוד מאות שקלים בשנה על חשמל באופן ישיר, ועוד אלפי שקלים באופן עקיף, בעקבות עליית התעריף שמציעה רשות החשמל, בגובה של כמעט עשרה אחוז. 9.6%, זה המספר עליו הוחלט ברשות להמליץ עליו, אחרי שבועות של דיווחים שאוטוטו זה קורה. מדובר בהתייקרות שנייה במהלך 2022, לאחר שבסוף ינואר כבר עלה החשמל הביתי בשיעור של 5.7%. לאחר מכן מותנה העלייה ל-2.2% בעקבות ההחלטה לבטל את הבלו על הפחם.

בהודעה על פרסום השימוע הסבירה רשות החשמל את הסיבות להתייקרות: “במחצית השנייה של 2021 החל משבר אנרגיה עולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים. הסיבות לתחילת המשבר היו מגוונות, אך הוא הוחרף עקב מלחמת רוסיה באוקראינה שהחלה ברבעון הראשון של שנת 2022. כתוצאה מכך מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות בעולם עלו משמעותית”.

וזה עוד לא הכל. החדשות הרעות עוד יותר הן שהחשמל צפוי להוסיף ולהתייקר בחורף הקרוב. לפי ‘גלובס’, ההתייקרות הנוכחית שקבעה רשות החשמל מתמחרת רק כמחצית מעליית תשומות ייצור החשמל. לו רשות החשמל הייתה מתמחרת את התעריף החדש אך ורק לפי הנוסחה הקרה שברשותה, הקפיצה במחיר לצרכן הייתה מגיעה עד לשיעור של 17%-18%. העובדה שהסתפקו בהתייקרות של 9.6% היא ככל הנראה רק הפעימה הראשונה. היתרה צפויה להתגלגל לצרכן בתחילת 2023. כלומר, לפי המצב הנוכחי, בעוד חצי שנה מחיר החשמל יעלה שוב, בשיעור שיכול להגיע לכ-7%-8% נוספים.

מסתבר שאפילו בחברת חשמל הבינו שזה מוגזם. אורן הלמן, סמנכ”ל רגולציה בחברת החשמל, הודיע באופן חריג בהודעה ברשת הטוויטר כי “מי שמתקשה בתשלום חשבונות החשמל ומוכר על ידי רשויות הרווחה, מוזמן לפנות בהודעה פרטית. אנחנו, בחברת החשמל, יודעים לסייע ולהקל בכל מיני דרכים לאוכלוסיות מוחלשות”.

כמה זה עולה לנו?

הערכה זהירה היא שההתייקרות הנוכחית של החשמל, מוצר בסיסי יקר בסל הצריכה של כל בית, יוסיף להוצאותיה כ-40 שקל בחודש שהם כ-500 שקל בשנה. מדובר על הערכה שפורסמה בתקשורת הכללית על ידי מספר כלכלנים, שבטח מעריכים צריכת חשמל על משפחה ממוצעת בישראל – שכוללת 3.73 נפשות, ניתן להעריך שבמשפחה חרדית ממועצת שכוללת בלי עין הרע מספר גבוה בהרבה של נפשות, המחירים שונים בוודאי, אם כי מנגד הציבור החרדי לא תמיד גר בדירות הרבה יותר גדולות וידוע כמגזר חסכני במיוחד.

אבל 40 שקל בחודש זאת הערכה שלא מספר את הסיפור האמיתי. העלאת מחירי החשמל תשפיע כמעט על כל מוצר ושירות במשק. ההתייקרות תגרור עליית מחירים של חלק מהמוצרים המיוצרים במפעלים שמחוברים עדיין לחשמל ולא לגז הטבעי, וכן תגרום להוצאות גדולות יותר לבעלי חנויות ועסקים, שצפויים לא לספוג את ההתייקרות בעצמם ולייקר מוצרים שהם מוכרים.

תחנת כוח. צילום: יניב נדב

ב’ווינט’ דווח כי גם הרשויות המקומיות ייאלצו למצוא מקורות מימון, בעיקר לתאורת הרחובות והמשרדים, וייתכן שרשויות יבקשו משרת הפנים אישור להעלות עוד בשנה הנוכחית את מיסי הארנונה בשיעור של אחוזים בודדים.

בין השאר יעלה גם מחיר השימוש במכוניות החשמליות בכ-10%, עלויות השימוש הרב של הרכבת בחשמל יעלו, במיוחד בחלק מקוויה שחושמלו רק לאחרונה כמו הקו לירושלים, ויתייקר גם השימוש בכמויות גדולות של חשמל בנמלי הים והאוויר. כל אלה עלולים להביא לייקור תעריפים של נסיעה ברכבת ושל אגרות בנמלים.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, ציין כי התייקרות החשמל עלולה לייקר גם את מחירי המים לאזרחים ולתעשייה, כיוון שחלק ניכר מהמים בישראל מיוצרים במפעלי התפלה שדורשים הרבה מאוד אנרגיה. ניבא ולא ידע מה ניבע, כמה שעות אחרי פרסום הערכתו, דווח כבר ב’גלובס’ כי המים יתייקרו בכמעט 5% בעקבות עליית מחיר החשמל. זאת אחרי שבתחילת החודש הנוכחי כבר טיפס תעריף המים ב-1.4%. היות שרוב המים בישראל כיום הם מותפלים, והפקתם מצריכה שימוש רב בחשמל, זה פשוט היה צפוי.

זה בלתי נמנע?

בהתאחדות התעשיינים שעלייה לא בלתי נמנעת. בהתאחדות מבטיחים כ ידרשו בשימוע להפחית את ההתייקרות בחצי, כך שחשבון החשמל יעלה בשיעור מתון יותר של 4%-5%, על ידי פריסה לתקופה ארוכה יותר ממה שהחליטה רשות החשמל.

“אזרח בבית שגם עולה לו החשמל, גם מתייקרים לו המוצרים – ייתכן שבנק ישראל ייאלץ להעלות עוד את הריבית, זה ממש כדור שלג”, אומר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, ל’ישראל היום’. “נוסף על כך, רק רבע מהמפעלים מחוברים לגז טבעי. אם הם היו מחוברים לגז טבעי, הם לא היו רגישים לעליית תעריף החשמל. יש לנו גז טבעי, אבל הוא לא מגיע למפעלים בגלל כישלון של ממשלות ישראל לדורותיהם”.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו”ד אוריאל לין, הציע לאחרונה להעניק פטור ממע”מ על צריכת חשמל ביתית למשקי הבית ברמת צריכה שנתית ממוצעת. “סבורני שההעלאה התלולה בתעריפי החשמל בחודשים הקרובים, וההשפעה הקשה דווקא על השכבות החלשות בישראל, מחייבות לעשות צעד זה במהרה. יש מצבים יוצאי דופן. אי אפשר לעמוד בביקורת ערכית שאנו מעניקים פטור ממע”מ על יבוא מוצרי הלבשה, קוסמטיקה, תקשורת ועוד בשורת מוצרים ארוכה שאינם חיוניים ביבוא אישי, ונמנעים מהענקת פטור ממע”מ כשמדובר בסיוע הכרחי לשכבות החלשות”.

טריבונות לייצור חשמל. צילום: חן לאופולד/פלאש 90

כשחושבים על זה, עיתוי ההודעה של רשות החשמל מקוממת עוד יותר, כשהיא מגיעה למחרת היום בו התבשרנו על שיא כל הזמנים בהכנסות המדינה ממסים. אנחנו בעודף התקציבי הגבוה ביותר שנמדד מאז שנת 1987, בהיקף של כ-6.4 מיליארד שקל בשנה האחרונה.

כמובן שלממשלת המעבר מאוד לא נוח שמחיר החשמל יעלה לפני הבחירות, אולם רשמית בהתאם לחוק רשות החשמל היא עצמאית לחלוטין ואסור לממשלה להכתיב לה מחירים. בינתיים שר האוצר, אביגדור ליברמן, לא התייחס לעלייה הגבוהה במחירי החשמל והפעם גם לא התערב בניסיון למתן אותה.

שלושה פקידים בלבד, ממשרדי האוצר והאנרגיה, הם האנשים שקיבלו, בפעם השנייה בתוך שנה, את ההחלטה הגורלית על העלאת תעריפי החשמל למגזר הביתי בישראל. לפי חוק משק החשמל, המליאה הזו צריכה למנות חמישה בני אדם. בנוסף לשלושת הפקידים, אמורים להיות בה גם שני נציגי הציבור, שתפקידם לשקול את טובת הציבור. יחד עם זאת, שר האוצר אביגדור ליברמן לא מינה לאורך כל הקדנציה את נציג הציבור מטעמו, ואילו שרת האנרגיה קארין אלהרר מינתה מישהי שנאלצה לפרוש בגלל ניגוד העניינים.

אף שהייקור הצפוי ידוע כבר כמה חודשים, אף גורם ממשלתי לא הכריז על שום כוונה להוזיל את החשמל. השינוי היחידי שעליו נאבקו במשרד האנרגיה הוא פריסה ממושכת של עליית התעריף לעתיד, כדי להקטין את הזעזוע למשק, אך בלי להוסיף שום תקצוב לתעריף עצמו.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

2 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

ממשלה קפיטליסטית מנותקת מנהלת מדינה שמתעשרת עוד ועוד בזמן שתושביה נהיים יותר עניים.

יוסי אומר מה שכולם חושבים….

כתבות חדשות באתר

כשתשב סביב שולחן החג ולא יחסר לך כלום, מה יהא עליהם?
ערב החג: השר גלנט שולח 5 מתיישבים למעצר מנהלי ממושך; בהתיישבות זועמים
כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה • צפו
הריקבון שווה הרבה מאוד כסף
אילון מאסק שיתף סרטון שהזהיר מטרוריסטים שייצאו מאירופה - וחולל סערה
סמוטריץ' מאיים על נתניהו: "לממשלה בראשותך לא תהיה זכות קיום"
מיוחד לזמן מלחמה: סגולה עתיקה לשמירה מכל רע
הרב שמואל אליהו: זאת התפילה שיש לומר בעת חסימת הסיוע לעזה
אחרי שנפצע בתאונה: דרישה לפתיחה בחקירה פלילית נגד בן גביר
רבה של באר שבע בבקשה אישית: "אין לו דברים בסיסיים כדי להתחתן"
"עסקה שלא כוללת את כל החטופים תסכן את חייהם של עשרות חטופים שיאבדו את הסיכוי"
קן הטרור של ה'עבסנים': איך הסתיים שבוע מארבים אחד בחיסול 54 מחבלים?

הכתבות המעניינות ביותר

עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים
'ליל הסדר התימני' נערך לראשונה בבית שמש • סיקור ותיעוד
המונים בהילולת בבא מאיר זיע"א במחיצת בנו האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp Image 2024-04-26 at 08.35
המטה, הטעות, העזיבה והאיומים: רונן צור עונה על כל השאלות הקשות | ראיון בלעדי
WhatsApp Image 2024-04-24 at 11.03
"כשיותם נחטף גיליתי את הכוח באמונה": איריס חיים בשיחה על חוסן ועוצמה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 11.16
המקובל הצעיר שסוחף ומדהים את ציבור ה'מבקשים' ושוחרי ה'מויפתים' | שיחה
WhatsApp Image 2024-04-25 at 10.59
מיוחד: כל מה שרציתם לשאול את שי גראוכר • ראיון נטול כפפות

חדש באתר

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
עריכת השולה"ט לכבוד הרגל בחצה"ק שבט הלוי
 פסח תשפד (4)
הקבלת פני רבו ולחיים טיש בחצה"ק קאמרנא
''י יוסף הקבלת פני רבו (23)
המונים בהקבלת פני רבו למרן הראשל"צ הגר"י יוסף • גלריה
 השירים מעמד ילדי ישראל פסח פד (4)
בפעם ה24: מעמד אדיר של אלפי תשב"ר באמירת שיר השירים בירושלים

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – י"ז בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture