המיוחדים

חיים גולדברג, פלאש 90

יוקר המחיה, המחאה נגד הממשלה והחרמות: סיכום כלכלי לשנת תשפ”ג

שנת תשפ”ג הייתה שנה קשה מבחינה כלכלית, ולמרות שמדובר באחד מסימני הגאולה, אנחנו נאנקים תחת הקושי • ההוצאות החודשיות גדלו, וההכנסות לא התעדכנו בהתאם • אנשי המחאה שורפים את האסמים • והחרם נגד אנג’ל ושטראוס
  • למה שווה לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר?

    תוכן מקודם

  • תשואה התחלתית של 9% לכל הפרטים>>>

    תוכן מקודם

  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • זאת ההזדמנות שלכם להשקעה בנכסי יוקרה בקפריסין וברומניה>>>

    תוכן מקודם

  • צעירים? תעשו חשבון פשוט ותראו כמה זה שווה

    תוכן מקודם

  • האברכים לא האמינו: כמה יעלו להם כל חתונות הילדים יחד?

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו”ר רבי מנחם נחום מבאיאן טשרנוביץ זצוק”ל, אמר בשם זקנו הרה”ק רבי ישראל מרוז’ין זיע”א, את יהיה באחרית הימים, בעקבתא דמשיחא. “לפני ימות המשיח יהא שפע גדול וממילא תהיה ההוצאה גדולה, ואחר זה תיפסק ההשפעה וישאר אך ההוצאה לבד, והיינו חבלי משיח”.

לכל כתבות סיכום שנת ה’תשפ”ג לחצו כאן

אין דרך מדוייקת יותר לתאר את המתרחש בשנה האחרונה בעולם כולו, ובפרט במדינת ישראל. כולנו התרגלנו לרמת חיים גבוהה יותר מכפי שחיו אבותינו, וכעת – כאשר היוקר מאמיר, הכל מתייקר מלבד המשכורת, רואים בחוש כיצד ההשפעה נפסקת, אך ההוצאות נשארות גדולות.

כלכלית, תשפ”ג הייתה שנה קשה מאוד. נתחיל עם ההוצאה הגבוהה ביותר על רבים כל כך מהציבור החרדי: התייקרות החזרי המשכנתא בשל עליות הריביות הגבוהות של בנק ישראל. 4.75% – הריבית הגבוהה ביותר ב-17 השנים האחרונות.

צילום: Yossi Zamir/Flash90

זוגות צעירים ומשפחות ברוכות ילדים צריכים להתמודד לפתע עם הוצאה כספית גבוהה יותר, רק על סעיף המשכנתא, של מאות עד אלפי שקלים מידי חודש. ברקע התייקרות סל הקניות במקביל, השאלה האם לקנות מוצר בסיסי כזה או אחר בסופר, חזרה להיות רלוונטית עבור משפחות רבות.

גל משמעותי של עליות מחירים, בשורה ארוכה של מוצרי מזון וסל המוצרים הבסיסי, שטף את ישראל. עליות המחירים החלו כבר בשנה החולפת, אך המשיכו לשבור שיאים חדשים במהלך השנה בסיומה אנו עומדים כעת.

גם משפחות בהם זוג ההורים יוצא לעבוד, החלו לחוש לפתע בקשיים כלכליים, כאשר ההכנסה לא השתנתה כמעט אך ההוצאות גדלו משמעותית. תחושה של חבלי משיח, התלבטות קשה האם להעדיף רכישה של עוף, בשר ודגים – או שמא חשוב יותר לרענן את מלתחת הבגדים של הילדים.

צילום: Chaim Goldberg/Flash90

כל מי שמתפלל מידי פעם בשטיבלא’ך השכונתיים מזהה את התופעה העגומה עם התגברות מספר פושטי היד, בהם גם אברכים המגיעים רק ביום חמישי לסיבוב קצר בשביל הוצאות השבת, כי אין להם באמת את הצרכים המינימאליים, למרות הכנסותיהם, בגלל העליה בהוצאות.

הנזק של מתנגדי הדמוקרטיה

ועדיין לא דיברנו על הנזק שעשו אנשי השמאל, מתנגדי ממשלת הימין-חרדים בראשות בנימין נתניהו, שעשו שימוש ציני בניסיון להפוך חזרה את ישראל למדינה דמוקרטית עם איזון בין הרשויות, באמצעוהת הרפורמה המשפטית, על מנת להוציא את דיבתה של ישראל רעה בעיני העולם, ולפגוע בכולנו – כולל בהם עצמם.

כמו הבדיחה הידועה על אותו אדם שהעדיף שיוציאו לו עין אחת על מנת שינקרו לחבירו את שני עיניו, הם העדיפו ליצור מהלכים התאבדותיים כלכלית בשבילם, העיקר לגרור את ישראל לכאוס (במגוון נושאים, אך אנחנו דנים בזווית הכלכלית בשורות הבאות), שאכן הביא להם ניצחון במחיר כואב מאוד.

כך למשל, הם עודדו משקיעים ישראליים להוציא את הכסף שלהם מהבנקים הישראליים, בתקווה להביא לקריסתם ולמשבר כלכלי, אך לגודל האירוניה, דווקא בארה”ב קרסו מספר בנקים – כולל בנק אליו הם קראו להעביר את כספי ההשקעות.

חלק מהמשקיעים הגדולים שקראו להוצאת הכספים מישראל והעדיפו לגרום למשקיעים שלהם להפסיד כסף בשביל אמירה פוליטית, נקלעו למשברים כאלו ואחרים, והקרב המרתק ביותר מתרחש בין עינת גז, אשת שמאל ידועה ומנכ”לית ומייסדת שותפה של פאפאיה גלובל שעירבבה בין דעותיה הפוליטיות לחברה שלה, לבין אחד המשקיעים בחברה, “הכריש” דובי פרינסס, שכעת מוריד את ערך החברה על ידי מכירת המניות שלו בהוזלת של 90 אחוז תוך שהוא מעלה טענות קשות על התנהלותם.

צילום: Tomer Neuberg/Flash90

במקביל, הם פעלו גם מול משקיעים מהעולם על מנת לשכנע אותם שלא להשקיע בישראל, אך למרות שורת ההצלחות שלהם, שפוגעת כאמור בכל אזרחי מדינת ישראל בצורה שווה, מרבית החברות הגדולות דווקא ממשיכות להשקיע בסטארט-אפים ישראליים. חלה ירידה בהשקעות בהיי-טק הישראלי בשנה האחרונה, אך מדובר במגמה עולמית של ניפץ הבועה.

הם גם ניסו להביא לירידה בדירוג של ישראל על ידי חברות הדירוג הגדולות – בינתיים, ללא הפסקה. מדובר במהלך שנתפס לעיתים כיחצ”ני בלבד וככזה המלמד על מעמדה של המדינה, אך יש לכך השפעות כלכליות ישירות על הכיס שלנו. תומכי הרפורמה ומתנגדיה.

ברגע שדירוג האשראי יורד, בדיוק כמו דירוג האשראי הפרטי שלכם, המדינה צריכה לשלם ריביות גבוהות יותר עבור ההלוואות שהיא נוטלת באמצעות מכירת אג”ח וכו’ כדי לממן את תקציב המדינה, בשנים בהם הגירעון גודל. המשמעות היא שהילדים שלנו יצטרכו לשלם יותר מסים למדינה ולקבל בתמורה פחות שירותים.

ניתן להוסיף ולהאריך בעוצמת הנזק הכלכלי שהם ניסו להביא על מדינת ישראל מרוב שנאתם למחנה האמוני, למפלגות הימין, הדתיים והחרדים. הם נכשלו בגדול ב”ה, אך הנזקים שהצליחו לייצר על הדרך, בהחלט הוסיפו למצב הכלכלי הקשה, שמכביד על הכיס של כולנו.

שנת החרמות

אי אפשר לסכם את הזווית הכלכלית של השנה החולפת, בלי להתייחס לחרמות של הציבור הרחב נגד החברות הכלכליות הפוגעות בדעותיהם של הצרכנים ומנסים לכפות את דעתם של הבכירים בחברה, על קהל הלקוחות שלהם.

זה התחיל כמובן עם החרם החרדי עם מאפיית אנג’ל בעקבות השתתפותו של יו”ר הדירקטריון עמר בר-לב בהפגנה מול בית מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין זצוק”ל, והמשיך עם החרם של גוש הימין על חברת שטראוס, שבחרה לא לפרסם בערוץ הטלוויזיה הימני היחיד, עכשיו 14.

אנג’ל כבר התנצלה. שטראוס עדיין לא, אבל הציבור הישראל הוכיח כי מוקדי הכח האמיתיים אינם אצל בעלי החברות ובכירי העובדים בהם שלפעמים לא מתקבלים לעבודה על בסיס כישוריהם אלא לפי קשריהם, אלא אצל ציבור הצרכנים.

לא ייתכן כי חברה המרוויחה כסף מהציבור החרדי או מאנשי הימין – ולא משנה כמה ינסו להתכחש לכך תקשורתית, תנסה לכפות על ערכיה על הציבור או לזלזל בערכי הציבור. הצלחת החרמות והעובדה שהציבור הישראלי הרים ראש ולא מוכן יותר לספוג, מהווה נקודת תפנית חיובית אחת לפחות, בסיכום השנה הכלכלית תשפ”ג.

בקשה על העתיד

הרה”ק רבי מאיר מפרימשלן, כאשר היה רוצה לפעול גאולה פרטית ליהודי שנזקק לישועה, היה פונה לשמיים ואומר אל הקב”ה: “נכון שאנחנו עדיין לא בגאולה, אך גם הגוי השיכור, בדרכו לבית המרזח, זקוק הוא לכוסית. גם אנחנו, בדרכנו לגאולה השלמה, זקוקים לגאולה קטנה לבעיות שלנו”.

אז נכון שיוקר המחיה והמצב הכלכלי הקשה והבעייתי מראה לנו כי אנחנו נמצאים בתקופה האחרונה לפני ביאת המשיח, אך בדרך אל הגאולה הכללית, נאחל, נתפלל ונקווה כי גם בזווית הכלכלית, נזכה לגאולה קטנה בדרך אל הגאולה השלמה, במהרה בימינו אמן.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

2 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

עצוב שבימים קשים אלו אתה מאשים את אנשי המחאה נגד המהפכה בתוצאות של המהפכה. אנשי המחאה מנסים להגן על הפרנסה שלהם מפני המהפכה. הם לא יזמו אותה. הם היו מעדיפים לעבוד ולא להילחם על הפרנסה שלהם.
המחשבה שישראל תוכל לקבל את הכסף האמריקני להי-טק וגם לבטל את בגץ היא חוסר הבנה של המציאות. אצל האמריקנים הדמוקרטיה היא כמו דת.
המחשבה שהמוחים הם שורפי אסמים היא גרועה עוד יותר. זו שנאת חינם. המנהלים בהיטק מתחננים בפני האמריקנים ומסנגרים על ישראל ועדיין לא מצליחים לקבל כסף מאז תחילת המהפכה.
ומי שסובל זה כל עם ישראל.

אבי היקר
איפו אתה חי ???
אם כל הכוונה שלך זה לקבל תשומת לב, עדיף שתבקש אותה בצורה ברורה.

כתבות חדשות באתר

מפתיע: הגר"ד כהן במחווה לתורמים ל'יתומי תמוז'
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
בשיחת טלפון: ברק ומישל אובמה הודיעו על תמיכה בקמלה האריס
נולד לכם תינוק? איזו עגלה כבר החלטתם, אבל מה עם החתונה שלו?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

טראמפ שיתף קטע מנאום נתניהו - ואיים להשמיד את איראן • צפו
חמאס דחה שוב את הדרישות הישראליות - ומאשים את נתניהו
הגר"א פרץ מצהיר: "הנותנים – נותנים לעצמם"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הנאום והנהמה: נתניהו דיבר לאוזניהם של מי שלא היו שם / יוסף טיקוצ'ינסקי
מטייל שבר את רגלו בנחל תבור וחולץ ע״י מסוק יחידת להבה • צפו
הלב זועק אי אפשר לתאר בדיו , רק בדם!
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הסוקר מסביר את השינויים הדרמטיים: "נתניהו קרוב לשיא שלו מלפני שנתיים"
סקר: הליכוד מתחזק אחרי נאום נתניהו; האופוזיציה לא יכולה להקים ממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש
שלושת השבועות: מה עושים עכשיו‫?‬ בונים את בית המקדש!
למה טראמפ ניצל מההתנקשות? ההסבר של הרב שניאור אשכנזי
הראשון לציון מבהיר: "אינני מעורב בכשרות רבנות ירושלים, להחליף את התעודות"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | הביקור שנמשך 5 שעות, הבעלזאי שהתנדב בשביל הרבי מויז'ניץ, והח"כים ומרן
WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן

חדש באתר

‏‏לכידה
לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A8%D7%92%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%93%D7%95-%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%90-%D7%90%D7%99%D7%99%D7%96%D7%A0%D7%91%D7%90%D7%9A-12-700x700
דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
WhatsApp Image 2024-07-26 at 16.46
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
WhatsApp Image 2024-07-26 at 12.31
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • האדמו''ר מנאראל בעריכת שולחנו לרגל הילולת אביו
DOCZAHI@GMAIL
קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה • שמחת נישואי נכדת מרן הגרמ"ה הירש
 הילולא (1)
הילולת האדמו"ר מסאווראן זצ"ל אצל בנו האדמו"ר מסאווראן
 יצחק אשדוד הילולת אור החיים (2)
הילולת אור החיים הק' זי"ע במוסדות לב יצחק אשדוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture