המיוחדים

צילום: pixabay

הממשלה יורדת והמחיה עולה: הדלק, החשמל, המים, החלב, ואפילו תיקי ביה”ס

אחרי שהדלק הגיע לשיא של עשור, מחיר חשמל צפוי לעלות, מחיר המים עלה, משרד האוצר סיכם על עליית מחירי החלב, הביצים סירב לעלות את הלחם שיעלה בעקיפין • גם החברות הפרטיות מצטרפות ל”חגיגה” • מפת יוקר המחיה המתעדכנת
  • "הם חרדים שנראים בדיוק כמוך ויש להם השפעה מכרעת על הביטחון של כולנו, מי הם?

    תוכן מקודם

  • כמה מנהגים של פסח יש לכם במשפחה?

    תוכן מקודם

  • הפוסק הזדעזע ממראה עיניו: כך מתגוררת משפחה ברוכת ילדים אצלו בשכונה

    תוכן מקודם

  • "נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

    תוכן מקודם

  • הקרקע האסטרטגית שנמצאת רגע לפני קפיצת הערך הגדולה

    תוכן מקודם

  • "מדוע יש אנשים שמשקיעים בשעונים ועטי יוקרה ?

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

כמה חודשים אחרי גל עליות המחירים הקודם, חלקו ביוזמת הממשלה בעקבות התקציב הדרקוני שקודם על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, וחלקו על ידי החברות הגדולות במשק שניצלו את הסיטואציה – וחלקם חזרו בהם אחרי מחאה ציבורית נרחבת, אנחנו בדרך לסיבוב חוזר – והפעם לא נראה שיש מי שעושה משהו לבלום את העלייה, חוץ אם מערכת הבחירות תשפיע באופן מפתיע על ליבם האטום של שרי הממשלה.

אנרגיה יקרה

הראשון לזנק היה מחיר הדלק, ולא בפעם הראשונה. בסוף השבוע האחרון עלה מחיר הדלק ב-36 אגורות לעומת חודש קודם. המשמעות היא שליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יעלה 8.08 שקלים – רמת המחירים השנייה הכי גבוהה בהיסטוריה של ישראל, אחרי שיא של 8.25 שקלים בספטמבר 2012.

מחירי החשמל בישראל צפויים לעלות כנראה בקרוב בשיעור גבוה יחסית, שעלול להגיע גם ליותר מ-10%, אך ההעלאה תתפרס על פני שנים אחדות. עם זאת יתכן שההעלאה תידחה בחודשים אחדים. מליאת רשות החשמל התכנסה ביום ראשון השבוע להכריע על שיעור ההתייקרות של תעריף החשמל לצרכנים הביתיים. בקרב חברי הרשות ישנה הסכמה בדבר הצורך לעלות את המחיר, אך ישנה מחלוקת באשר לגובה העדכון.

הנהלת רשות החשמל הציגה שלושה תרחישים לשוק האנרגיה העולמי, שמתוכם נגזרות 3 העלאות מחיר אפשריות: 7 אחוזים, 10 אחוזים, ו-15 אחוזים. הדיון יימשך במהלך החודש והעדכון יתבצע רק כנראה בחודש אוגוסט. המשמעות הכספית של המהלך, היא תוספת של עשרות שקלים לכל חשבון דו חודשי של משפחה. חשמל הוא לא רק סחורה שרוכשים מתחנות הכוח, אלא גם תשומה מרכזית במשק, למשל לשינוע של מוצרי מזון למדפים, כך שזינוק נוסף בתעריף החשמל עשוי להניע עליית מחירים נוספת במשק.

דלק. צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90

ב’חדשות 13′ דווח כי שלושה פקידים בלבד, ממשרדי האוצר והאנרגיה, הם האנשים שיקבלו, בפעם השנייה בתוך שנה, את ההחלטה הגורלית על העלאת תעריפי החשמל למגזר הביתי בישראל. לפי חוק משק החשמל, המליאה הזו צריכה למנות חמישה בני אדם. בנוסף לשלושת הפקידים, אמורים להיות בה גם שני נציגי הציבור, שתפקידם לשקול את טובת הציבור. יחד עם זאת, שר האוצר אביגדור ליברמן לא מינה לאורך כל הקדנציה את נציג הציבור מטעמו, ואילו שרת האנרגיה קארין אלהרר מינתה מישהי שנאלצה לפרוש בגלל ניגוד העניינים.

גם מחיר המים עלה לאחרונה ועומד על 7.6 שקלים למ”ק, לעומת 7.5 בחודש ינואר. רשות המים פרסמה את טיוטת התעריפים לפיו תעריף המים והביוב צפוי לעלות בכ-0.69% בתעריף הגבוה וכ-1.23% בתעריף הנמוך. מרשות המים נמסר כי “למרות עליות חדות בחודשים האחרונים בכלל ענפי המשק, תעריפי המים רשמו ירידה כוללת בשנת 2022. לאור השקעות רבות שבוצעו לטובת הציבור והשירות שניתן לו, ביניהן השקעות במתקני טיפול בשפכים, תשתיות ביוב ומים, בהתקנת מדי מים לקריאה מרחוק לשיפור השירות לאזרח ועוד, נדרשה כעת התאמה של תעריף המים, שמתבטאת בעליה מינורית של כשקל וחצי בחודש למשפחה”.

אוכל יקר

מחירי מוצרי החלב שמחירם מפוקח על ידי המדינה יעלו ב-4.9%. משרדי החקלאות והאוצר הגיעו לאחרונה הסכמות עם נציגי ענף החלב, במסגרתן ההתייקרות תמותן מ-14% – לפי המלצת ועדת המחירים. עוד נקבע כי מחיר זה לא ישתנה במשך כשנה לפחות. מדובר בהתייקרות של חלב 1 ליטר בקרטון ובשקית, גבינה לבנה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה, גיל, אשל וגבינות עמק וגלבוע במעדנייה. לא מן הנמנע שהמחלבות יחליטו לייקר גם מוצרים שאינם בפיקוח כדי לפצות על הפסדיהן.

לחם. צילום: pixabay

משרדי החקלאות והאוצר הגיעו גם להסכמות עם לובי מגדלי העופות המטילות לקידומה של הרפורמה בענף הלול, ולביסוסו של הענף בשנים הקרובות. הוסכם כי מחיר הביצה יעלה, בתחילת חודש יולי, ב-4.3 אג’ לביצה. לפי התמחור החדש מחיר תבנית של 12 ביצים צפוי לעלות בכ-51 אגורות כך שביצה בגודל L למשל, תגיע למחיר של כמעט שקל לביצה.

במקביל, הובילה התעלמותו של שר האוצר אביגדור ליברמן מהמלצת ועדת המחירים להוציא את הלחם מפיקוח, לכך שהמאפיות מצאו פתרון יצירתי והגדילו את משקל הלחמים המפוקחים תוך העלאת מחירם בהתאם. אמנם הצרכן מקבל כעת תוספת של מספר פרוסות, אך נאלץ לשלם יותר על המוצר עצמו.

גם המשק מעלה

שופרסל הודיעה לספקים על התייקרות עמלת מרכז לוגיסטי בכ-1.5% בעוד כשבועיים, והערכה היא האם שכצפוי הספקים יגלגלו זאת על הצרכנים. מדובר בשירותי סדרנות והפצה שהרשת מספקת לספקים שלה. אחוז ההתייקרות מחושב לפי הגידול בעלויות לכל ספק בנפרד עבור השירות שהוא מקבל מהרשת. כן נטען כי הרשת לא ייקרה עמלות כארבע שנים, ושכעת היא נאלצת לעשות כן בשל “עלייה משמעותית בתשומות”, לרבות שינוע ואחסון, ובפרט לנוכח התייקרות הדלק ב-26%.

עליות המחירים מגיעות גם לענף הריהוט וכלי הבית. רשת איקאה ישראל תעלה בחודש הבא את מחירי מוצריה בשיעור ממוצע של 4%-5%. לטענת החברה התחשיב המלא עדיין לא נעשה ולכן מדובר בהערכה בלבד. ההתייקרויות ייכנסו לתוקף למרות הפחתת מכסים שנרשמה לאחרונה בעקבות הרפורמה בייבוא ולמרות שמלכתחילה המחירים בישראל גבוהים מאשר בסניפי איקאה ברחבי העולם. בחברה נטען כי “על אף עליית המחירים באיקאה העולמית בתחילת השנה, שמרה איקאה ישראל על מחירי המוצרים ללא שינוי. כעת, לאור עליית מחירים נוספת בעולם, יבוצע עדכון מחירים בחודש אוגוסט בשיעור חד ספרתי של 4%-5% בממוצע”.

שינוע. צילום: עבד רחים חטיב / פלאש90

מרבית ההורים במדינה עסוקים בימים אלו בעלויות המוגזמות של החופש הגדול, אך באופק יש גם גזירות בתחום החזרה לבית הספר. יוקר המחיה הובילו לזינוק במחירים של מוצרים רבים בתחום זה, כך דווח ב’ישראל יום’. לדברי עמית שבתאי, מנהלת הסחר של רשת קרביץ, “יש דברים שבהם חייבים להעלות טיפה. איפה שהיינו צריכים לעשות התאמות במינימום – עשינו, כמו במותגים. בסופו של דבר, מדובר בעלייה של 4%-3%, לעומת 25%”.

משה גנץ, הבעלים של חברת קל גב, אמר כי “אנחנו העלינו את מחירי התיקים שלנו ב־3%-2%. מדובר בתיקים אורתופדיים לכיתות הנמוכות ובתיקי הגב לתלמידים בכלל”. גם חברת פלפוט מעלה את המחירים באחוזים בודדים. לדברי עינת ברוך, סמנכ”לית החברה: “משברי הקורונה בשנתיים האחרונות העלו את מחירי ההובלה והשינוע בעשרות אחוזים, מה שכנראה ייקר חלק ממוצרי החזרה לבית הספר”.

“נשארנו באותה רמת גובה משכורת, והמחיה קפצה פי שלושה”, מספר רז בשיחה ל’כאן חדשות’. גם ניסים הסביר שיוקר המחיה פוגש אותו בכל תחום בחיים. “אם זה מקניות, מכולת, דלק. כל דבר, חוץ מהאוויר”. אביב, שעובד בבית השקעות, ציין שיש לו שלושה ילדים קטנים. “אנחנו משלמים קרוב ל-10,000 שקלים בחודש שכר לימוד רק לילדים. תוסיף עוד משכנתה, החזקת רכב, דלק”.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

2 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

ויצעקו אל ה’ ותעל שוועתם… גאולה שלימה בקרוב ממש!

בושה וחרפה כולם שותקים אין הפגנות אין בלגן, הכל יקר מאוד וכולם שתיקת כבשים, אם זה היה בממשלה של נתניהו היה מיליונים כל הזמן ליד ביתו מפגינים,
והחברי כנסת שותקים הרי מה אכפת להם יש להם דלקן בחינם,,,

כתבות חדשות באתר

פסק הלכה: "יזכו להיכנס לחג הפסח בהרחבה ובשמחה"
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מחר יעשה שרבי ואביך; מה צפוי לקראת ליל הסדר? התחזית המלאה • האזינו
רומז לתקיפה אווירית באיראן? גלנט: "שמי המזרח התיכון פתוחים עבור מטוסי חיל האוויר"
כנגד שלושה משקיעים: מנכ"לית חברת הנדל"ן בפיצוח מדהים
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

צה"ל מאשר: חיסלנו את מפקד גזרת החוף בחיזבאללה, שדרגתו מקבילה למח"ט • צפו
כוננות שיא במזרח התיכון: ישראל שוקלת לתקוף בתוך איראן - "תרחישים מפחידים"
ארבע אחיות יתומות נישאו, הרביעית מתחתנת מחר
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

מזרח ירושלים: הושלמה הריסת בית המחבל שפצע אנוש שוטר בכניסה לתחנת המשטרה
תרחיש עלטה: כך מד"א נערך להתמודדות עם מחסור בחשמל ובתקשורת
מזלו התהפך: האמיד שהפך לעני מרוד ניסה להסתיר את מצבו – עד שהכל התפוצץ
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

דובר צה"ל: "אי אפשר שלא להגיב למתקפה של איראן. כל דיבור על זה מיותר"
עשרות יירוטים תוך דקות: כך נראתה הדרמה בתא השליטה בבור בזמן המתקפה • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

הפרשת חלה ממצות יד: לפי משקל הקמח או לפי משקל המצות?
אש בצפון: 3 פצועים מכטב"מי חיזבאללה; סיכול ממוקד לעבר רכב בלבנון • צפו
סמוטריץ' ירד מהבמה לאחר צעקות מהקהל: "מיעוט קטן וקולני משתלט על השיח"
לאחר מרדף: לוחמי מג"ב תפסו 10 שוהים בלתי חוקיים בצפון
בחורי הישיבות במעמד הכנה מרומם לקראת ליל הסדר | שידור חי
עדיין לא מכרתם את החמץ? השנה מוכרים את החמץ בהידור ב'JDN'
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
אלימות משטרתית ואירוע היסטורי • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | מחוות החילוני לגור, התדהמה ב'התקווה', והתוכניות בחסידות לאחר הכנס ההיסטורי
WhatsApp Image 2024-04-07 at 19.02
"בבוקר חיפשתי את אבא והוא לא היה, אמא אמרה שהוא נעצר"; משכן מחכה לאריאל
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
עיר הקופים ועיר השממה • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע

חדש באתר

WhatsApp Image 2024-04-16 at 19.10
מחר יעשה שרבי ואביך; מה צפוי לקראת ליל הסדר? התחזית המלאה • האזינו
.
הפרשת חלה ממצות יד: לפי משקל הקמח או לפי משקל המצות?
WhatsApp-Image-2016-12-13-at-17.59
כוננות שיא במזרח התיכון: ישראל שוקלת לתקוף בתוך איראן - "תרחישים מפחידים"
WhatsApp Image 2024-04-16 at 16.46
מזרח ירושלים: הושלמה הריסת בית המחבל שפצע אנוש שוטר בכניסה לתחנת המשטרה

גלריות

 בית תפרח-מיר-תפארת בחורים (12)
שמחת בית תפרח - מיר - תפארת בחורים
דוגמאות
מסודרים ל'סדר'?
WhatsApp Image 2024-04-15 at 17.31
כָּל דִכְפִין • ב'לחמי מרדכי' מציינים בסיפוק את מבצעי 'קמחא דפסחא' תשפ"ד
 ר' יונה טורצ'ין מרמ''י האיחוד
כנס ראשי הישיבות של קהל פרושים בארה"ק

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי • כותרות העיתונים – ח’ בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture