הגאון רבי יוסף אביטבול שליט"א, עונה במענה לשאלת רבים, האם מברכים ברכת "הטוב והמטיב" בשם ומלכות על הצלת החטופים ושחרורם מהשבי בחיים.
איתא בגמ' בברכות דף נט ע"ב "ותנן על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב", וכן כתב לדינא ברמב"ם בהלכות ברכות פ"י ה"ג "שמע שמועה טובה מברך ברוך אתה יי' אלהינו מלך העולם הטוב והמטיב". וכן נפסק להלכה בשו"ע או"ח סימן רכב ס"א "על שמועות שהם טובות לו לבדו, מברך שהחיינו, ואם הן טובות לו ולאחרים, מברך הטוב והמטיב". [וכן מבואר בס' חסידים סימן תתמא, ובמג"א שם, ועי' שם בשו"ע ס"ד שאף בשמועה טובה שתבוא מזה רעה צריך לברך, וכ"ש הכא שמהרעה הגיע לידי טובה].
ומדברי השו"ע לא מבואר אם צריך לברך את הברכה בשם ומלכות, ומדברי השו"ע בס"ב לגבי בשורות רעות מברכים בשם ומלכות, אפשר שה"ה לגבי שמועות טובות, וכן כתב בשל"ה הקדוש שם, ובא"ר שם, אך מ"מ להלכה כתב במשנ"ב שם סק"א בשם הפרי מגדים שכמדומה שהיום ממעטין בברכות אלו, וכן כתב בכה"ח שם סק"ב, ולכן כתב שם שלהלכה נראה שיש לברך ברכה על שמועות טובות בלא שם ומלכות.
תבנא לדינא: בזמנינו מברכים ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות, רק בלא שם ומלכות.
החטופים שיצאו מהשבי צריכים לברך ברכת הטוב והמטיב בשם ומלכות, וכן צריכים לברך הגומל בשם ומלכות, [כדין היוצא מבית השבי כמבואר בסי' רי"ט], וצריכים גם לעשות סעודת הודיה.




















