ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן התכנסה לדיון בנוגע לטיוטת הדו"ח של משרד הבריאות על מעורבותם של צוותי רפואה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן שנגנז. הדו"ח שמפרט את מעורבות מערכת הבריאות בפרשיות שנקשרו על ניתוק או אימוץ של ילדי תימן, מדינות המזרח והבלקן. את הדו"ח ערכו פרופ' איתמר גרוטו, המשנה היוצא למנכ"ל משרד הבריאות וד"ר שלומית אבני, לשעבר הממונה על מניעת אפליה וגזענות במשרד.
בדיון הוברר כי כבר המנכ"ל הקודם של המשרד חזי לוי עיכב את פרסום הדו"ח בבקשה לעריכה והשלמת פרטים ובכהונה הנוכחית של מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש נקבע על ידו כי יש שאלות ותהיות ביחס לטיב ומקצועיות הדו"ח ולכן הוחלט לבחון זאת שוב ע"י פרופ' אפרת שוורץ. לדברי נציג המשרד בדיון, עו"ד מאיר ברודר, משרד הבריאות קיבל את המלצתה שיש פגמים בדו"ח ועל כן אי אפשר לקבל את הדו"ח. בנוסף, נציג המשרד אמר כי כרגע אין תכניות אחרות מה לעשות בנידון.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בעבר שהיה ממחברי הדו"ח, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון: "אם אני הייתי מתנהג כמו שהתנהגו אז, הייתי מכה על חטא היום. לא היה כל צורך להעביר את הדוח לבחינה נוספת – קיבלתי שינויים וביקורת על דברים היסטוריים. למרות שכבר הייתי בסיום תפקידי, התעקשתי להציג את הדוח למנכל דאז חזי לוי והוא ביקש לעשות כמה עריכות בדוח ושם זה נתקע. כשנכנסתי לנושא מצאנו דברים חשובים וגילנו שקיימות פרקטיקות גזעניות במערכת הבריאות".
גרוטו אף התייחס באכזבה לדברים שעלו בדיון שהוועדה למיגור גזענות במשרד סיימה את תפקידה ואמר כי "אחת ההמלצות של הוועדה שיהיה תהליך מתמשך". חברי כנסת, בני משפחה רבים מיוצאי תימן, מנכ"ל עמותת עמר"ם, נציגת ארגון רופאים לזכויות אדם ועוד, העלו בדיון הארוך טענות רבות נגד הבחירה של משרד הבריאות לבקש חוו"ד מפרופ' שוורץ. לדבריהם, היא התכחשה מאז ומתמיד לכל הטענות בפרשת ילדי תימן.
יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן: "ההיעדרות וההסתרה עושה נזק למערכת הבריאות לרופאים וצוותי הרפואה. הוועדה דורשת לקבל הסברים מה היה חסר בדו"ח שעשה פרופ' איתמר גרוטו ולקבל לידה את אופן ההתקשרות עם חוו"ד החיצונית של פרופ' שוורץ".





















בושה!
בבחינת הוספת חטא על פשע,
לא למדתם כלום ממכירת יוסף
גזענות,, זה ברור…. ועדיין גזענים …. על הגרמנים לא יכלו …. אז הלכו לעדות המזרח….. פושעים כל נוגעי הדבר …. אינם מחפשים צדק…. עבריינים ואין רמה בשבילם…. כי עברו מזמן את הדרגות.. ולכן בורא עולם ישלם לכם .. רק הוא…