דעות

איתמר קירשבוים

מכתב גלוי לסגן שרת התחבורה / עו”ד נתן רוזנבלט על התחבורה והדיור

הבעיה הקשה ביותר של הציבור החרדי היא מצוקת הדיור, והמצוקה הקשה ביותר למשפחות צעירות שהלכו לגור בערי השדה היא התחבורה הציבורית • עו”ד רוזנבלט כותב למקלב: “אם תפתור את מצוקת התחבורה פתרת את מצוקת הדיור”
  • פסק הלכה: "יזכו להיכנס לחג הפסח בהרחבה ובשמחה"

    תוכן מקודם

  • השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח>>

    תוכן מקודם

  • ההמצאה שתשנה את החקלאות העולמית

    תוכן מקודם

  • חושב שאתה מכיר את כל המנהגים שלכם בפסח? בוא לאתגר את המשפחה

    תוכן מקודם

  • "הם חרדים שנראים בדיוק כמוך ויש להם השפעה מכרעת על הביטחון של כולנו, מי הם?

    תוכן מקודם

  • הפוסק הזדעזע ממראה עיניו: כך מתגוררת משפחה ברוכת ילדים אצלו בשכונה

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

לכבוד הרב אורי מקלב, סגן שרת התחבורה.

ראשית, קבל את ברכתנו עם כניסתך ללשכת סגן השר על מלא, יישר כח מיוחד על הצעד הלא פשוט שעשית כשהתפטרת מהכנסת, כך הרוויחה ההתיישבות החרדית פעמיים: גם את הרב ברוכי שיחזור להתמסר להתיישבות כחבר כנסת, וגם ובעיקר: סגן שר במשרה מלאה במשרד המשפיע ביותר על הדיור.

כקורא קבוע של המדור אתה וודאי שואל את עצמך אם אין כאן טעות, המדור הרי עוסק כולו בענייני הדיור לציבור החרדי, אך שני הדברים כרוכים יחדיו: הבעיה הקשה ביותר של הציבור החרדי היא מצוקת הדיור, והמצוקה הקשה ביותר למשפחות צעירות שהלכו לגור בערי השדה היא התחבורה הציבורית.

כידוע לך, מצוקת הדיור הביאה לכך שמפת ההתיישבות החרדית שינתה את פניה בעשור האחרון לבלי הכר, וכתוצאה מכך גם מפת המצביעים שלך, בטבריה לבדה קיבלה יהדות התורה יותר מכל העיר החרדית קריית יערים ובאופקים יותר מכל העיר החרדית רכסים, חיפה “האדומה” כמעט עוברת את כל החרדים של נתניה ורחובות גם יחד, ואפילו כרמיאל, שלפני עשרים שנה לא היה בה מניין חרדי, כבר עברה מזמן את מספר מצביעי ג’ בכל ה”עיר” החרדית תל ציון.

בקיצור, מרכז הכובד החרדי עובר במהירות מריכוז פנימי להתרחבות כלל ארצית, וזה משמח ביותר, בשוב השם את שיבת ציון היינו כחולמים, וזה גם ה-פתרון המרכזי למצוקת הדיור: כרבבת משפחות חרדיות צעירות שעברו לגור בצפון ובדרום בעשור וחצי האחרונים, הצילו רבבת הורים מקריסה כלכלית והביאו לפריחה רוחנית אדירה לאורך כל הארץ.

אך מצד שני זה אומר גם על התיעדוף של העבודה שאתה עתיד להשקיע בקדנציה הקרובה והקצרה (כנראה, לפי התנהגות השותפים הסרוגים), כך שהזמן קצר והתחבורה מרובה, ידברו אתך על בעיות רבות שהציבור שלנו סובל מהן, החל מהזלזול המחפיר של חברות האוטובוסים בתושבים החרדים (בעצם, אולי לא בכל הארץ, אני מדבר בעיקר על מודיעין עילית), עקומת המחירים הבלתי צודקת של השרה היוצאת, צרכי עמך מרובים, את כל אלו תשאיר בעיקר לשרה תליט”א ביחד עם חילולי השבת רח”ל (בהנחה שממילא אין לך מילה בעניין זה), הנושא הקריטי ביותר הוא גם הנזנח ביותר: התח”צ בהתיישבות החרדית היא היום מתחת לכל ביקורת.

המחסור בתח”צ זמין מעיב על ההתיישבות החרדית בערי הארץ, יותר מאשר התעסוקה והשכנים שלא תמיד נחמדים, בעיקר לצרכי תעסוקה אך לא רק, אין תחבורה סדירה וגם כשיש זה מצריך טלטול בין אוטובוסים עם עגלה ומזוודה וכל מה שלא נוח, התחושה בקרב הצעירים שם היא שמישהו משאיר אותם מתחת לגלגלי האוטובוס, תרתי משמע.

ניקח לדוגמא את צפת, דווקא העיר הכי מפותחת מבין כולן בנושא התחבורה, ולא בגלל שמישהו חשב על תושביה אלא משום שתושבי המרכז נוהגים להגיע בהמוניהם למירון הסמוכה, יש אמנם שפע של אוטובוסים, אך רק בסופי שבוע, בכל השבוע המצב קשה. ואפילו בסופ”ש, מישהו יכול להסביר מדוע האוטובוס למודיעין עילית למשל, כל אוטובוס, צריך להיכנס לכרמיאל ולקריית אתא ולהאריך בכך את הדרך הלא קלה בעוד שעה וחצי?! הגיע הזמן לעדכן את המשרד שיש כבר מספיק חרדים בכרמיאל על מנת להחזיק אוטובוס לבד.

או קח את עפולה (1700 ג’, 2500 ש”ס) באמצע השבוע אין אוטובוס אחד לירושלים, התושבים נאלצים להחליט מה יותר גרוע: נסיעה של שעתיים בעמידה או טלטול של שעתיים וחצי באוטובוסים חילוניים, לערים החרדיות הקטנות יותר (מלבד ב”ב) אין בכלל אפשרות להגיע באמצע השבוע.

אלו רק דוגמאות קלות יחסית אך הן חוזרות על עצמן בכל עיר ועיר, בהר יונה שרוב תושביה בוגרי בית שמש אין אפשרות להגיע לבית שמש פחות מארבע שעות נסיעה, מחריש אין אפילו אוטובוס אחד לירושלים ומטבריה אין אפשרות סבירה להגיע.

נכון, בסופי שבוע המצב טיפה יותר טוב, אך תחשוב כבוד סגן השר על אברך מעמנואל שהגיע לחתונה משפחתית באשדוד, הוא יצא מיד אחרי מנחה גדולה כי הדרך של שעה לוקחת לו שלוש שעות, בסעודה יבואו כל הבני דודים לשאול אותו איך זה לגור בפריפריה, אך הוא יתנצל שהוא חייב לעשות “רבויסיי” כי אם הוא לא יצא בשמונה וחצי מהאולם כדי להתגלגל הביתה בחצות הלילה. כתבתי עמנואל, כי הגיס שלו ממעלות התייאש מראש והודיע שלא יגיע לחתונה. אי אפשר לבנות פריפריה חרדית חזקה אם הגעה לבר מצוה של אח הופכת להיות מבצע בלתי אפשרי כמו לנסוע לחו”ל.

גם בדרום המצב לא טוב, אמנם יש תחבורה סדירה פחות או יותר לריכוזים החרדים, אך התדירות נמוכה והסיבובים ארוכים, בגלל הניסיון לדחוף כמה שיותר ערים לתוך אוטובוס אחד, מה שהופך נסיעה פשוטה לטיול יומי (לפחות) עם תכנון קפדני מראש. המצב הזה מרפה את ידי העוסקים במלאכה ומחמיץ במקצת את מתיקות חדוות היצירה של המתיישבים הצעירים. בסוף זה עלול לחזור לכולנו בפנים, כי ככל שיהיה קשה יותר להגיע מצפת לאירוסין, יהיה קשה יותר לשכנע את המאורסים להגיע לצפת, וכן להיפך: ככל שיוקל להגיע מצפת לאירוסין יקל יותר לשכנע את המאורסים לעבור לצפת.

פתרונות? יש הרבה כבוד סגן השר והם בידיים שלך, קח בינתיים שתיים:

1) רכבת. כן, הדבר הארוך הזה שמשמש מאות אלפי עובדים כל יום והופך את כל הארץ למטרופולין אחד גדול, הרכבת הזו שיכולה באותו אופן להביא אלפי משפחות חרדיות להורים ולהשיבם במוצ”ש – לא עושה את זה. כן, אדוני כבוד סגן השר, הרכבת לא עובדת בעש”ק ומוצש”ק. תדבר איתם בבקשה שיפעילו את הרכבת גם בימים אלו וכדי שלא ידרכו לך על המצפון על הנהגים שיצטרכו לחלל שבת תן להם שעה או אפילו שעתיים, אם השבת יוצאת בחמש וחצי אין בעיה להפעיל את הרכבת בשבע וחצי, ואם השבת נכנסת בשבע וחצי אין בעיה להפעיל רכבת עד חמש וחצי. תחשוב על רכבות מלאות באלפי ילדים חרדים שנוסעים יחד הלוך חזור בסופי שבוע, ששים ושמחים, קרונות שלמים של מלווה מלכה’ס, אפשר לוותר על תחנות רעננה דרום ויבנה צפון, תן לנו במקום זה את בית שמש ובני ברק, ירושלים ומודיעין.

2) סבסוד. בעבר הייתי חבר ועדת תחבורה במודיעין עילית (כשעוד היו בה ועדות פעילות של אנשים שאיכפת להם) ניסיתי לדבר עם גורמים שונים במשרד שלך, הם הסבירו לי יפה מאוד שזה לא רווחי להחזיק קווים שאינם מפוצצי אוכלוסין, אבל גם להחזיק מדינה באופן כללי זה לא רווחי, מדינה צריכה לתת את שירותי התחבורה לכל דורש ואם צריך להכניס יד ולסבסד את התח”צ – זה מצוין, מי שנסע הרבה פעמים, כמוני, בקווים להתנחלויות מבודדות או לכפרים ערביים במשולש, יודע שאין כל סיכוי שהקווים הללו יחזיקו את עצמם, סבסוד קטן כאן יכול להועיל למדינה ולעם הרבה מאוד.

יש עוד רעיונות אבל אין כאן המקום כבוד סגן השר, שכן אנחנו כאן במכתב אישי, אני מציע שתבוא לסייר אצלנו ותקבע פגישה עם כל נציגי ערי השדה, נגיש לך ביחד בלי נדר תכנית מסודרת לתחבורה ציבורית תקינה ויעילה להתיישבות החרדית.

אם תפתור את מצוקת התחבורה פתרת את מצוקת הדיור.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

4 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

אני כל פעם מתמוגג מקריאת דבריו היפים של ר’ נתן. יישר כח גדול!

למען דעת, מזה שנים רבות שיש אוטובוס מירושלים לעפולה, הלוך חזור, שיוצא כל שעה (!!), גם מירושלים וגם מעפולה. זה שנים שאני משתמש בהנאה בקו הזה, שבד”כ נוסעים בו לא יותר מ 10 אנשים, כולל הנהג, ורובם חרדים.

בהצלחה
הלוואי שתצליחו לעשות משהו

כל מילה זהב
אבל אכן צריך לדעת שעיקר הבעיות הם בערבי ומוצאי שבתות וחגים, עונות השמחות, וימי בין הזמנים וחוה”מ שאז גם מגיעים הרבה נופשים.

לא פעם ולא פעמיים שבערבי חגים וכיו”ב אין תגבור נורמלי ואפילו אם יש זה לא מותאם לשעות שצריך, פשוט צחוקים.

יש גם נקודה שהציבור החרדי, ברגע שיש חתונה של בן משפחה, מגיע משפחה עם 10 נפשות כ”י , ועוד 5 כאלה ואין מקום, והחברות לא מתגברות אפילו אם יעדכנו קודם.
צריך שיהיה מצב קשוב שברגע שיודעים שהיום צריך תגבור, יתגברו, ואולי אפילו לחוקק חוק שכשיש ציבור מסוים שצריך להגיע לאן שהוא, שיהיה חברת תחבורה ציבורית, שתחוייב לספק להם אוטובוסים בסבסוד משרד התחבורה…
רק ככה נוכל להתגבר על העומסים, כשיהיה קשב והידברות ונכונות לספק מה שצריך.
המצב כהיום מביא רק עוד ועוד נהגי רכב פרטי על הכביש.

כתבות חדשות באתר

הריקבון שווה הרבה מאוד כסף
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

אחרי מרדף משטרתי: שלושה תושבי ג'נין נעצרו בצפון הארץ • צפו
עושים סדר: כל מה שאנחנו יודעים לספר על המתקפה הישראלית באיראן
עולם התורה בסכנה! כל אחד לוקח על עצמו להחזיק לפחות עמל בתורה אחד בחג הפסח
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

התקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת; אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף
מסמך פנימי חושף: צה"ל נסוג - חמאס משקם את יכולותיו השלטוניות במהירות
מה ליפא לא מצא בשום פינה בבדיקת חמץ?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

איראן מנסה לשדר שגרה; המטרה: להימנע מתגובה שתוביל למלחמה • צפו
ישראל תקפה הלילה באיראן; דיווחים סותרים לגבי ההיקף והנזק | מתעדכן
האברכים התלהבו: ראש הכולל ארגן לכולם תוספת משמעותית למלגה לכבוד פסח
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

שרי החוץ של איראן וירדן נפגשו בארה"ב: לא נאפשר להסלים את המצב באזור
מדינות שכנות דורשות מישראל: עדכנו אותנו מראש אם מתוכננת תקיפה באיראן

הכתבות המעניינות ביותר

תּוֹרָה מִצִּיּוֹן • הגרש”מ עמאר בשיחה על פרשת מצורע
י"א ניסן יום הולדת כ"ק האדמו"ר מילובאוויטש זיע"א • הרב נתנאל אביסרור
זלמן שטוב מרגש: סיפור ליל הסדר האחרון בגטו ורשה
דודי פרישמן שר עם ראש הישיבה שאיבד את בנו הי"ד: "שומרים הפקד לעירך"
"שלום רב": השיר שהולחן לפני מתקפת הפתע - והפך רלוונטי מתמיד
הבעל מנגן משה קרישבסקי מארח: "פסח'ס סדר"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
אלימות משטרתית ואירוע היסטורי • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע
WhatsApp-Image-2023-05-11-at-18.25.59-1024x683
קיפקעס | מחוות החילוני לגור, התדהמה ב'התקווה', והתוכניות בחסידות לאחר הכנס ההיסטורי
WhatsApp Image 2024-04-07 at 19.02
"בבוקר חיפשתי את אבא והוא לא היה, אמא אמרה שהוא נעצר"; משכן מחכה לאריאל
WhatsApp-Image-2021-05-20-at-13.27.36-724x483-1-1-1
עיר הקופים ועיר השממה • עשרת הסרטונים הנצפים של השבוע

חדש באתר

%D7%94%D7%92%D7%A8%D7%A9%D7%9E-%D7%A2%D7%9E%D7%90%D7%A8-%D7%A1%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%A8-%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94-9-750x500-1
תּוֹרָה מִצִּיּוֹן • הגרש”מ עמאר בשיחה על פרשת מצורע
%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A1%D7%A8%D7%95%D7%A8-1
י"א ניסן יום הולדת כ"ק האדמו"ר מילובאוויטש זיע"א • הרב נתנאל אביסרור
‏‏לכידה
זלמן שטוב מרגש: סיפור ליל הסדר האחרון בגטו ורשה
‏‏לכידה
דודי פרישמן שר עם ראש הישיבה שאיבד את בנו הי"ד: "שומרים הפקד לעירך"

גלריות

וּמִשֶּׁפַע מִצְוַת תְּפִלִּין • שמחת הבר מצוה לנכד האדמו"ר משאץ
 אלעד ברכת האילנות (2)
וְכָל עֲצֵי הַשָּׂדֶה • האדמו"ר מנדבורנה אלעד בברכת האילנות
 - קרעטשניף - מערב ב''ב - ערלוי פדיון הבן (14)
מִבֶּן חֹדֶשׁ תִּפְדֶּה • שמחת הפדיון הבן בחצרות ספינקא - קרעטשניף - מערב ב''ב - ערלוי
 ירושלים סיום הלכות בשר בחלב (29)
אַשְׁרֵיכֶם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים • סיום 'הלכות בשר וחלב' ב'כולל הוראה למצוינים' ברשת הכוללים תפארת ירושלים

עיתוני היום

%D7%A9%D7%A2%D7%A8%D7%99-%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D4
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – י"א בניסן ה’תשפ”ד

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture