"בן מארי" (בצרפתית: bain-marie) הוא שיטה לחימום עדין של מזון באמצעות אמבט מים חמים.
בשיטה הזו שמים סיר או קערה חסינת חום (לרוב מנירוסטה או זכוכית) מעל סיר אחר שמכיל מים רותחים. האדים מהמים החמים מחממים בעדינות את הקערה שמעליהם, בלי מגע ישיר עם האש.
למה משתמשים בזה?
השיטה משמשת במיוחד:
-
להמסת שוקולד (כדי שלא יישרף)
-
להכנת רטבים עדינים (כמו רוטב הולנדז)
-
לחימום ביצים או חומרים רגישים אחרים
איך עושים את זה בפועל:
-
ממלאים סיר קטן במים עד כשליש-חצי מגובהו.
-
מביאים לרתיחה קלה.
-
מניחים מעל סיר נוסף או קערה חסינת חום כך שתשב על הסיר התחתון – מבלי לגעת ישירות במים.
-
שמים בקערה העליונה את החומרים שרוצים לחמם/להמיס, כמו שוקולד עם שמן.





















אין צורך בהרבה מים, גם גובה 2 ס"מ מספיק, המטרה היא לייצר אדים עדינים ולא בועות קופצות של מצב רתיחה
שימו לב! כשמורידים את הקערה מהסיר- התחתית שלב נוטפת ומאוד חמה, ויוצאים אדים רותחים. אז להיעזר במגבת כדי להרים ולהיזהר מכוויות!!!
במקור אומרים בה מארי, לא בן מארי.