ח"כ לשעבר אילן גילאון ממפלגת מרצ שנפטר הבוקר (ראשון), היה נטוע עמוק בתוך השמאל הישראלי, אך זכה ליחס של כבוד גם מיריביו האידיאולוגיים ביותר, בזכות האנושיות שהפגין כלפי כולם. כך, פוליטיקאים מימין ומשמאל התאחדו עם הודעות הספד.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג ספד לגלאון: "אילן גילאון, חבר אהוב, משרת ציבור ולוחם חברתי נחרץ הלך הבוקר מאיתנו, כמה עצוב. מטובי שליחי הציבור שידענו. אזכור אותו תמיד כמנהיג חברתי ערכי, ישר, נאמן לדרך ואהוב על הבריות שגבר על מגבלה וכל עכבה, יהי זכרו ברוך".
ראש הממשלה, נפתלי בנט, ספד: "אילן גילאון, מחברי הכנסת החרוצים שידעה הכנסת ואיש ישר עם לב ענק, הלך הבוקר לעולמו בטרם עת. הוא היה עובד קשה על מנת לפתור בעיות פרטניות של אזרחים שפנו ללשכתו. נהג לומר "חבר כנסת צריך לקבל החלטות כאילו הוא זקן, עני וחולה, ולא כאילו הוא צעיר, עשיר ובריא". תנחומים וחיבוק גדול למשפחת גילאון".
ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, ספד: "רעייתי שרה ואני מצטערים צער עמוק על פטירתו של חבר הכנסת לשעבר אילן גילון ז"ל, ושולחים תנחומים למשפחתו. האנושיות שקרנה ממנו שלו התעלתה מעל מחלוקות פוליטיות. הוא נתן לה ביטוי סמלי כששלח לנו צנצנת ריבה פרי ידיו לרגל זכייתו של אבנר בחידון התנ"ך".
"אף שהיינו יריבים פוליטיים קיימנו קשר לבבי לאורך השנים. למרות שלא הסכמנו על הרבה דברים, תמיד יכולתי לזהות שפעילותו הנמרצת נעשתה מתוך אמונה שלמה בצדקת דרכו – ועל כך הערכתי אותו מאוד. הוא יחסר לי. יהי זכרו ברוך".
שר החוץ, יאיר לפיד, ספד: "דמעה על אילן גילאון. אחד הטובים שבינינו, איש ציבור, אידיאולוג, ישר כמו סרגל וחכם וגם מצחיק. כבר לא מייצרים אותם כאלה".
שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ ספד: "אילן איננו. איש עקרונות, לוחם, והכי חשוב – בנאדם, מענטש. זה גם מה שהוא הכי החשיב – להיות בנאדם. אילן אהוב, אתה שותף וחבר שלי המון שנים. לא יכול להאמין שהלכת. אילן זה גם משפחה חמה – יהודית, הילדים, הנכדים, ומיליון חברים. עכשיו כואב מאוד".
יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ספד: "כואב על פטירת ח״כ לשעבר אילן גילאון. אילן היה איש עם לב ענק, אדם שנלחם כל חייו למען השכבות החלשות והנזקקות ובעיקר אדם טוב שהיה אהוב על כולם. אלמד משניות במשך כל השנה לעילוי נשמתו. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".
יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ ספד: "ברוך דיין האמת. איש אמת היה אילן. אילן גילאון היה בר פלוגתא כמעט בכל נושא ובמקביל אחד האנשים הראויים והאהובים בפוליטיקה הישראלית. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי. אילן יחסר מאד. יהי זכרו ברוך".
הקיזוז עם השר החרדי החולה
הפרשן הפוליטי עמית סגל פרסם את הסיפור הבא: "לפני ארבע שנים, בהצבעה דרמטית על חוק המרכולים, האופוזיציה עמדה לנצח בזכות העובדה שהשר דוד אזולאי ז״ל היה מאושפז במצב לא קל בבית החולים. הקואליציה איימה להביא אותו, וגילאון הודיע שיתקזז איתו, לזעמם של חברי האופוזיציה. כשביקשתי ממנו הסברים כתב את המסרון הבא:
לפני הפוליטיקה – יש אנושיות
בניגוד להחלטתי המקורית – החלטתי להסכים ולהתקזז על חוק המרכולים עקב בקשתו של השר דוד אזולאי שמאושפז בבית החולים. זהו קיזוז על רקע הומינטרי, שנעשה כדי שעמיתיו של אזולאי לקואליציה, לא יאלצו אותו להפסיק הליך רפואי רק כדי להשתתף בהצבעה. אילולא התקזזתי עם השר אזולאי, הוא היה מופיע פה על אלונקה ועם אינפוזיה, תוך סיכון בריאותו, והתוצאה היתה נשארת זהה.
נכון – זו לא בעיה שלי. נכון – הקואליציה יכלה לדחות את ההצבעה. אבל העובדה שחבריו של אזולאי אינם מתייחסים אליו באנושיות מינימלית לא מצדיקה שאנהג בו באותו האופן.
נכון – היה לי קל יותר לעשות את מה שמצופה, לסרב להתקזז, ולהמשיך במשחק הפוליטי הרגיל והשחוק. הרי לא יצאתי מהכנסת, אני כאן, ולא חיפשתי לי שום הקלות בעבודה הפרלמנטרית. אבל, דווקא במקום כמו הכנסת, נכון מתמיד המשפט: במקום בו אין אנשים – היה אתה בן אדם".
ח"כ ינון אזולאי, בנו של השר דוד אזולאי מסר היום: "עצוב על פטירתו של ח"כ לשעבר אילן גילאון, האיש שלעולם היה אדם, והבדיל בין פוליטיקה לאנושיות גם שהיה מנוגד לדעת חבריו. חש את המוחלש ותמיד היה שם בשבילו. אני אישית, חב לו הכרת הטוב גדולה על אנושיות שגילה כלפי אבי ז"ל. אילן, תהא נשמתך צרורה בצרור החיים".





















האם דרעי גם ילמד משניות לעילוי נשמת נרצחי אוסלו? וד"ל.