דעות

פלאש 90

עלילת דם בערב פסח / עו”ד נתן רוזנבלט

חלפו מאות שנים, הלכה בידוע כי עשיו שונא ליעקב, והלכות כידוע אינן משתנות. מה שהשתנה זה השיטות והטענות • בישראל השיטה היא להחליף את הקרבן, את המילה יהודים החליפו בחרדים, וכל השאר נותר אותו דבר פחות או יותר
  • בואו להכיר את הטעם הכי קרוב לחלב>

    תוכן מקודם

  • למה שווה לפתוח חשבון בנק בגיל צעיר?

    תוכן מקודם

  • הוא בקושי יודע לקרוא וכבר אומר קדיש על אביו

    תוכן מקודם

  • איכא כוח הטענה: המודל החדש שהפך מאות אברכים מופלגים, לבעלי פרנסה בשפע!

    תוכן מקודם

  • מוכנים לשינוי? בואו תגלו איך אלפי אנשים מרוויחים כסף מהדיגיטל

    תוכן מקודם

  • כל כך טעים שלא תאמינו שזה פרווה >>

    תוכן מקודם

כתבות נוספות בנושא:

בכל עיירה יהודית בימי הביניים, הורגש המתח בכל שנה בערב פסח: מה תהיה עלילת הדם השנה. זו הייתה פחות שאלה של “אם” ויותר של היכן ובאיזה אופן. מידי שנה נעלם ילד נוצרי (הרבה ילדים נעדרו בימי הביניים, טרום המצלמות והתקשורת), ואיכשהו היהודים נמצאו אשמים בחטיפתו. ובניגוד לסיפורי הילדים, לא תמיד היה גולם מפראג שיוכיח כי טדיאוס הכומר הוא הרוצח. הרבה יהודים שילמו בחייהם על השטות הנוצרית הזו.

חלפו מאות שנים, הלכה בידוע כי עשיו שונא ליעקב, והלכות כידוע אינן משתנות. מה שהשתנה זה השיטות והטענות: ברוסיה האשימו כי היהודים משתמטים משירות צבאי, ואילו בצרפת בה היהודים כן שירתו (והתבוללו, כצפוי למי שישרת גם היום) האשימו אותם בריגול, בגרמניה במעורבות יתר בכספי המדינה, ובאמריקה – במעורבות יתר בפוליטיקה.

בישראל השיטה היא להחליף את הקרבן, את המילה יהודים החליפו בחרדים, וכל השאר נותר אותו דבר פחות או יותר.

השבוע, כמה ימים לפני פסח, קבלנו את העלילה השנתית. והפעם בתפקיד היהודי: שר השיכון יצחק גולדקנופף, אין מתאים ממנו לסטראוטיפ החרדי: זקן חסידי ענק, עברית עם מבטא אידישאי, ושמעות על היותו עשיר. מבחינתם כל החרדים נראים אותו דבר: מגדול הדור ועד טבח בישיבה. כל מה שהיה צריך זה לחפש קצת חומר במשרד השיכון, ואז לצאת בכותרת בומבסטית (הכותרת והדברים מבוססים על כתבה בכלי תקשורת חשוב השבוע. היו כמה כאלו אך זה היחיד שהגיע לידיי ולא סונן בנטפרי. הפלא העצום הוא שהתחקירן, עקיבא ביגמן, הוא דווקא אדם דתי ויודע ספר, כנראה נסחף בלי לשים לב): ” כיצד הפכה תכנית מחיר מטרה לטובת המגזר החרדי”. זהו, לא צריך יותר מזה: המסר נקלט היטב במוח החילוני: לחיילים משוחררים אין דירה כי החרדים המשתמטים לקחו אותה. זו לא ממש אנטישמיות אך בהחלט תחילת הדרך לשם.

בשבוע שעבר צעדתי בשבילי אושוויץ בירקנאו. אתה צריך להיות שם בכדי להבין כי שום דבר – לא משנה מה, גם לא הרצח בשמחת תורה – הוא לא שואה ואפילו לא מתקרב לגדר התיל שלה. המטאפורה היא רק לצרכי ביטוי ולימוד, והדרך היחידה להסביר איך אומות נאורות מגיעות לכזה דבר, היא מסע ארוך של דה לגיטימציה שיטתית, מאות שנים שאב מחדיר לבנו ואם לבתה, כי היהודים הם אסוננו, עלולה להביא בסוף לשנאה עזה ומטורפת.

בילדותי התגוררנו בבניין מעורב בו היינו כמעט החרדים היחידים (רחוב ים סוף, מי היה מאמין). היה לנו שכן, שנה ופירשניק מהסוג שהסתובבו באלפיהם בעבר בירושלים: אידיש עסיסית, כיפה גדולה, ושמירת מצוות פושרת לפי הזמנה. הוא היה מקבל מידי פעם את עיתון “על המשמר” (היה פעם דבר כזה והוא יצא מידי יום, הדור הצעיר לא יאמין שאחוז גדול במדינה האמינו בכל ליבם שרוסיה היא הצודקת במאבק בינה למערב), הוא תפס אותי פעם מציץ בזה בבוקר מוקדם. ואמר לי באידיש: “אינגאלע זה לא בשבילך זה יקלקל אותך”, ואז הוא הוסיף עוד תובנה, כמתנצל, ואת זה כדאי לקחת לחיים: “אתה יודע למה אני קורא כאן? כי כאן מספרים את כל ההצלחות של הימין, ואיך בגין שולט על הערבים ועל העולם, זה עושה לי טוב”.

אז למי שרוצה לשמוע בערב חג כמה דברים טובים על מצב הדירות אצלינו (אם אין דירות לפחות יהיו כותרות), הבאנו כאן כמה ציטוטים מתוך הכתבה הארוכה (3500 מילים, פי שלושה וחצי מהטור כאן, כשזה נגד החרדים אין הגבלת מילים):

הטענה הראשונה ל”הפיכת מקרקעי ישראל לבנק הדירות של המגזר החרדי” כלשונם, מבוססת על העובדה שבכמה פרוייקטים המוגדרים “צביון חרדי”, הקרקעות נמכרו במחיר זול בהרבה ממחיר השמאי. “בכרמי גת מערב, נמכרה לקבלן במחיר מצחיק של 2,618 ש”ח בלבד… וברכסים קרקע בשווי 31 מיליון ש”ח נמכרה גם היא בחצי מיליון ש”ח בלבד… באלעד, קרקע בשווי 460 מיליון ₪… בסכום מגוחך של 160 מיליון ₪…”

הטענה השנייה מבוססת על פערי הזמן כביכול “במגזר החרדי התוכניות מקודמות בקצב מהיר מאוד… במגזר הכללי אנחנו רואים תופעה הפוכה”. הדוגמאות שלו: ביוני 2023 פורסם מכרז לבניית 460 יחידות דיור בעיר אלעד. בו ביום פורסמה חוברת המכרז… תוך שלושה חודשים מפרסום המכרז יש זוכים, והמיזם יוצא לדרך. בדצמבר האחרון כבר פורסם מכרז נוסף באלעד, הפעם על 457 יחידות דיור…בפברואר הוא נסגר ומוכרזים הזוכים… הנה עוד מקרה, הפעם ברכסים. באוקטובר מתפרסם מכרז…ובסוף דצמבר הוא נסגר ומתפרסמים הזוכים…בקריית גת מערב, פורסם בספטמבר 2023 מכרז על 1923 יחידות דיור ל”צביון חרדי” מובהק… ובדצמבר הוא נסגר ופורסמו זוכים.

הטענה השלישית, היא הפחתת מחירי הפיתוח על כל המגרשים בציבור החרדי. כאן יש לכותב בעיה: אל מול הרשימה של הפרויקטים הקטנים שבהן ניתנה הנחה לאחר שלא נמצאו קונים, יש מגרש אחד ענק עם כ-1200 דירות, בעיר החילונית דימונה, ששם גם ניתנה הנחה דומה. אך זה לא מפריע לכותב, שצופה כי “חלקה לפחות יאוכלס על ידי הציבור החרדי”, כלומר, הוא מוכן להפוך את דימונה לעיר חרדית, העיקר שיהיה קייס לעלילה.

הטענה הרביעית היא המקוממת ביותר, משום שהיא לוקחת טענה נכונה (הנחות מפליגות מידי בהגרלות על הדירות) ומעמיסה אותו על הציבור החרדי. שימו לב איך זה עובד, ציטוט מילה במילה: “השינויים הללו בתקנות כמובן חלים על כל רוכשי הדירות במחיר מטרה, אלא שבשל ההסטה של המרכזים לכיוון המגזר החרדי, ובשל השומות המוזלות ביישובים החרדיים מי שנהנה מהם הם בעיקר רוכשי הדירות מהמגזר החרדי”. כלומר, כל תקנה שמשרד השיכון יעשה, אם היא תיטיב עם הציבור, אוטומטית היא מיועדת עבור הציבור החרדי.

ומה האמת?

כמו רוב עלילות הדם: היה גרעין קטן של אמת לא בעייתית בעובדות מסביב, אך ההאשמה עצמה מופרכת לחלוטין.

העובדות נכונות בעיקרון, אך מעוותות לחלוטין. אנחנו מוכנים לקבל עשרות אלפי דירות כמתואר בכתבה, גם אם המחיר יהיה שיתקפו אותנו (בכל מקרה יתקפו אותנו, תשאלו את אחינו הדתיים, שהקריבו פי כמה מהחילונים במלחמה הזו, ומקבלים רק התקפות).

אך לצערנו זו לא המציאות: הטענה הראשונה על הורדת מחירים היא מגוחכת, הרי מדובר במכרז פתוח. מה לעשות שכמעט לא ניגשים למכרזים במגזר החרדי (צריך לכתוב על זה בנפרד) וכך המחירים יורדים. הוא מתעלם ממקרים הפוכים, כמו למשל בבית שמש לפני חודשיים: מגרש ברחוב רש”י לבניית 37 דירות נרכשה בידי חסיד ליובאוויטש ב20,770,770 ₪, חמישה מיליון מעל השומה, ופי עשרה ממחיר המינימום, ויש עוד מקרים רבים כאלו.

גם יתר הטענות, כאמור הן נכונות בעיקרון, אך אין להן כל נגיעה למגזר החרדי באופן מיוחד. קרקעות חוזרות ללא זוכים נמכרות תמיד שוב במחיר מוזל, הנחות בפיתוח – כנ”ל, וכמובן, כל תקנה שמקלה על רכישת הדירות מיטיבה עם כל אזרחי המדינה, ומה לעשות החרדים עדיין אזרחים כאן (עד שבג”ץ יחליט אחרת). מסופקני אם יש עשרה קוראים שם, שמכירים את התחום בכלל. לפי מבול התגובות נוטפות השנאה, אין אפילו אחד כזה.

מה כן ניתן ללמוד מעלילת הדם הזו?

ראשית, שבכל זאת שר השיכון עושה משהו בשביל החרדים ולאו דווקא לחוג שלו (אין כידוע חסיד גור אחד ברכסים ואלעד). לא נצטט את התגובה הארוכה מידי של משרד השיכון, שגם היא מלאת דמגוגיה כרגיל, אלא רק שורה אחת שחשובה לנו: מתוך כ 39 אלף יח”ד שפורסמו במחיר מטרה בשנת 2023, שווקו למגזר החרדי רק כ – 5,700 יח”ד (כ 14% מכלל מכרזי מחיר מטרה). זה לא מדוייק, אבל לא נורא, העיקר זה העיקר: לכל אחד מאיתנו יש כמה קרובי משפחה שזכו בחודשים האחרונים בדירה, זה בזכות השיווק המאסיבי הזה. תודה בבצ’יק.

ושנית, שבכל דור ודור עומדים עלינו, והקב”ה מצילנו מידם.

מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו >

מה דעתך על הכתבה, עניין אותך?

4 תגובות
הכי מדורגות
חדשות ביותר ישנות ביותר
Inline Feedbacks
הצג את כל התגובות

מה אתה תמים…
דימונה?
לא ידוע איזה אינטרס יש לכבוד השר בדימונה?
ואתה מדבר פה שדימונה זו עיר חילונית…
נו נו

היית פעם בדימונה בחיים שלך? ראית חסיד גור אחד שגר שם בדירה חדשה? הם גרים שם רק בדירות ישנות, במקום שיאוכלסו על ידי ערבים וזרים וכו’… ובכך הם עושים את השירות הכי טוב לעיר ומצילים אותה מעצמה.
זהו, עברנו את הבחירות, לא צריך יותר את האנטישמיות הפנימית.

כתבת:

כמו למשל בבית שמש לפני חודשיים: מגרש ברחוב רש”י לבניית 37 דירות נרכשה בידי חסיד ליובאוויטש ב20,770,770 ₪, חמישה מיליון מעל השומה, ופי עשרה ממחיר המינימום, ויש עוד מקרים רבים כאלו.”

אהבתי מאוד את הדוגמא הזאת…
כי היא כבר נכתבה בספרך החדש והמבורך “בית פלוני לפלוני”, שם הזכרת שגם אתה עמדת במכרז עם לקוח שלך, והחבדניק הזה העלה את הסכום מעליכם עוד קצת ל770 וניצח…

מחירי הדירות עלו, במדד האחרון, זו ראיה שגולדקנופף הוא מחדל מהלך ! לא פועל בנחרצות, לא משחרר מספיק קרקעות, הוא כבר יותר משנה בתפקידו, ואין תוצאות !!

כתבות חדשות באתר

מה מביא ישראלים רבים להשקיע בחו"ל?
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
בשיחת טלפון: ברק ומישל אובמה הודיעו על תמיכה בקמלה האריס
הצצה לחייו של אלימלך בן ה8, הסובל משיתוק מוחין
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

טראמפ שיתף קטע מנאום נתניהו - ואיים להשמיד את איראן • צפו
חמאס דחה שוב את הדרישות הישראליות - ומאשים את נתניהו
אך מחתנים ילדים? הקב"ה יעזור. - אבל אתם חייבים השתדלות אמיתית
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הנאום והנהמה: נתניהו דיבר לאוזניהם של מי שלא היו שם / יוסף טיקוצ'ינסקי
מטייל שבר את רגלו בנחל תבור וחולץ ע״י מסוק יחידת להבה • צפו
מפתיע: הכלי שחושף למשפחות כמה יעלו להם בעתיד כל חתונות הילדים יחד
מ

תוכן מקודם בשיתוף המחלקה המסחרית

הסוקר מסביר את השינויים הדרמטיים: "נתניהו קרוב לשיא שלו מלפני שנתיים"
סקר: הליכוד מתחזק אחרי נאום נתניהו; האופוזיציה לא יכולה להקים ממשלה

הכתבות המעניינות ביותר

דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש
שלושת השבועות: מה עושים עכשיו‫?‬ בונים את בית המקדש!
למה טראמפ ניצל מההתנקשות? ההסבר של הרב שניאור אשכנזי
הראשון לציון מבהיר: "אינני מעורב בכשרות רבנות ירושלים, להחליף את התעודות"
טען עוד כתבות >

המיוחדים

%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%A1%D7%9A-2024-07-04-222823-1
קיפקעס | הביקור שנמשך 5 שעות, הבעלזאי שהתנדב בשביל הרבי מויז'ניץ, והח"כים ומרן
WhatsApp Image 2024-07-22 at 16.11
תורי ענק בתחנות דלק ואיומי נקמה; איך נראית התקיפה ממרחק של 1,800 ק"מ
-קרב-f-35-אדיר
תחקיר הכטב"מ והתגובה; המטרה: צינור החמצן של החות'ים | פרטים חדשים
חותים
מה הסיפור שלהם: 10 דברים שלא ידעתם על החות'ים, עם החוקרת לענייני תימן

חדש באתר

‏‏לכידה
לאחר שזוהתה נכנסת למבנה צבאי: צה״ל תקף חוליית מחבלים • צפו
%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D-%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%91%D7%91%D7%99%D7%AA%D7%A8-%D7%9C%D7%A8%D7%92%D7%9C-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A3-%D7%9C%D7%A0%D7%9B%D7%93%D7%95-%D7%A6%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%90-%D7%90%D7%99%D7%99%D7%96%D7%A0%D7%91%D7%90%D7%9A-12-700x700
דרמה בחסידות: אחרי שליחת ששת הבנים למסע נדיר - האדמו"ר ימריא בליווי רפואי
WhatsApp Image 2024-07-26 at 16.46
בהשתתפות גדולי התורה: הילולה מרגשת וסיפורי ישועות ב"חפץ השם באור החיים"
WhatsApp Image 2024-07-26 at 12.31
"בזכות המקום הקדוש בתי חזרה": נועה ארגמני באוהל הרבי מליובאוויטש

גלריות

DOCZAHI@GMAIL
זְכוּת אָבוֹת יָגֵן עָלֵינוּ • האדמו''ר מנאראל בעריכת שולחנו לרגל הילולת אביו
DOCZAHI@GMAIL
קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה • שמחת נישואי נכדת מרן הגרמ"ה הירש
 הילולא (1)
הילולת האדמו"ר מסאווראן זצ"ל אצל בנו האדמו"ר מסאווראן
 יצחק אשדוד הילולת אור החיים (2)
הילולת אור החיים הק' זי"ע במוסדות לב יצחק אשדוד

עיתוני היום

F090331NS01-1024x683
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שִׁשִּׁי • כותרות העיתונים – כ' בתמוז ה’תשפ”ד

דיווח על סרטון

מה ברצונך למצוא?

יש לך משהו דחוף לומר לנו?

הדואר
האדום

צירוף קובץ עד גודל של 5 מגה
דילוג לתוכן Hide picture